Twinkle | Digital Commerce

Checkoutproblemen grootste drempel voor Italianen

2017-10-05
1000562
  • 1:24

Italianen die online bestellen, geven aan de meeste hinder te ondervinden van problemen op betalingsgebied wanneer zij webwinkelen. Veertig procent van Italiaanse consumenten noemen betaalproblemen het grootste struikelblok.

Dat blijkt uit het nieuwe landenrapport over Italië dat de E-commerce Foundation, op basis van eigen onderzoek. Op de drempel die moeilijkheden tijdens checkout opwerpen, volgt het langzaam laden van websites en de stappen die consumenten tijdens het betaalproces moeten doorlopen.

1.382 euro per shopper

Daarnaast geeft 65 procent van het Italiaanse webwinkelpubliek aan een online aangekocht artikel of dienst aan te bevelen aan een bekende. Gemiddeld besteedt de frequente online klant jaarlijks 1.382 euro; voor incidentele bezoekers ligt dat op 290 euro per jaar. 35- tot 44-jarigen kopen het vaakst online. Shopping app Shpock wordt het meest gedownload op Italiaanse telefoons, nog vóór Amazon, eBay en Wish; daarbij geldt PayPal als populaire betaalmethode. Ruim een derde (37 procent) shopt, naast webwinkels uit eigen land, ook regelmatig over de grens.

Veel toerisme, marktplaatsen groeien

Met name het noord-westen van Italië winkelt graag online. Bestellingen worden in 92 procent van de gevallen thuis of op kantoor afgeleverd. Een grote uitschieter in het marktaandeel per categorie is het toerisme: vorig jaar 44 procent van de online b2c-omzet is afkomstig uit die sector. Verder zit de verkoop via marktplaatsen aardig in de lift, van 33 procent van de bedrijven die op een dergelijk platform verkoopt (2015) naar 41 procent (2016). Consumenten kopen het liefst bij vertrouwde retailers (62,5 procent); het aandeel dat eerst online research doet naar goederen of services, neemt sinds 2011 jaarlijks af.