Twinkle | Digital Commerce

Amazon, Zalando en Otto pakken 44 procent Duitse online top

2017-09-12
1000562
  • 1:19

Amazon, Otto en Zalando zijn opgeteld verantwoordelijk voor 44 procent van de online verkopen door de Duitse top-100 e-commerce spelers. In totaal bedroegen de verkopen van de honderd grootste Duitse webwinkels 27,4 miljard euro in het afgelopen jaar.

De drie internetgiganten staan tevens in die volgorde aan top van de e-commerce top-100 bij de oosterburen, aldus het EHI Retail Instituut, dat de omzetten onder de loep nam. In totaal stegen de Duitse online verkopen van de top-100-spelers met 12 procent, afgezet tegen de 24,4 miljard euro in 2015; dat is een significant aandeel van de 52,7 miljard euro die webshops vorig jaar in Duitsland verdienden.

Top-drie

Amazon.de gaat daarbij aan de leiding met 8,1 miljard euro omzet, Otto.de pakt met 2,7 miljard euro de tweede plek, gevolgd door Zalando.de met 1,1 miljard; samen zijn de drie bedrijven goed voor zo'n 12 milard euro Duitse omzet. Daarbij moet worden opgemerkt dat meer dan tien dochterondernemingen van Otto in de top-100-notering zijn opgenomen, dat de totaalomzet van de groep op 4,8 miljard euro brengt. MediaMarkt, Saturn en Redcoon zijn als aparte bedrijven opgenomen; waren ze opgeteld, dan had de retailgroep de vierde plaats veroverd.

Marktplaatsen en multi-shop

'Het is geen toeval dat de top-drie ook als platform of marktplaats optreedt; die grote klantbasis geeft hen een voorsprong in de competitie', zegt EHI's e-commerce expert Christoph Langenberg. 'Otto en MediaMarktSaturn laten zien dat een multi-shop strategie ook succesvol kan zijn.'

Lees ook: 'Duitse e-commerce markt maakt enorme groei door’ (27-07-'17)