Twinkle | Digital Commerce

‘Bedrijven laten aanpassingen voor privacywet te lang liggen’

2018-05-17
25071410
  • 1:29

Bedrijven zijn volgens experts in paniek over de invoering van de Europese privacywet. Volgend jaar mei moeten onder andere webwinkels zich hebben aangepast aan de nieuwe wet, maar het blijkt dat veel ondernemingen de zaak hebben onderschat.

De Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) werd in april 2016 aangenomen, waarna alle ondernemingen die data opslaan twee jaar de tijd kregen om zich aan te passen. De AVG vervangt een bestaande Europese richtlijn uit 1995 en daarmee de Wet bescherming persoonsgegevens. Niet aangepast betekent forse boetes van de Europese waakhond.

IT-systemen

‘Veel te veel bedrijven zijn te laat wakker geworden’, zegt Patrick Van Eecke, partner in advocatenkantoor DLA Piper, nu tegen het Financieele Dagblad. Ze beseffen nu pas dat het niet gaat om “eventjes de privacy policy op de website aanpassen”. Het gaat ook om de aanpassing van de IT-systemen, de beveiliging. Technische maatregelen dus, bijvoorbeeld dat ze gegevens niet langer bewaren dan nodig is. En dat daarna de gegevens kunnen worden vernietigd of geanonimiseerd.’

‘Helft niet klaar’

Volgens experts zal ongeveer de helft van alle bedrijven die moeten voldoen aan de regelgeving niet klaar zijn in mei 2018. Voor implementatie is namelijk ‘misschien wel twee jaar’ nodig, aldus privacy-advocaat Lokke Moerel, werkzaam bij het Amerikaanse Morrison & Foerster, tegen het FD.

Cultuuromslag

Dit komt onder andere doordat er geen cultuuromslag heeft plaatsgevonden bij bedrijven die dagelijks data verwerken, stelt Van Eecke. ‘Het grote probleem is nu dat bedrijven zo gefocust geworden zijn op data dat bescherming van gegevens niet meer in hun cultuur zit.’

Privacy tool

Thuiswinkel.org komt in september met een privacy tool, waarmee zijn leden zich klaar kunnen maken en zaken kunnen controleren. De tool bevat onder andere de benodigde documenten en geautomatiseerd advies voor retailers.