Alibaba steekt te weinig energie in de strijd tegen namaakproducten. Dat zeggen zo’n tien handelsorganisaties in een brief aan het Chinese internetbedrijf. Onder meer de Union des Fabricants en handelsorganisaties die de Franse lederwarenindustrie en de Zwitserse horloge-industrie vertegenwoordigen, zeggen dat Alibaba een groot aantal eerder gedane beloften in de strijd tegen namaakproducten niet waarmaakt.
Zo spoort de software van Alibaba geen nepproducten op die gebruik maken van geblurde afbeeldingen, ook al zijn deze afbeeldingen in strijd met zijn eigen regels.
Overspoeld met nepartikelen
Naast de eind augustus verzonden brief van handelsorganisaties, werd Alibaba geconfronteerd met een harde uitspraak van de American Apparel & Footwear Association, een Amerikaanse handelsorganisatie die meer dan 1000 merken vertegenwoordigt. Gisteren stelde deze organisatie dat het ‘geen bewijs voor verbetering’ ziet in Alibaba’s strijd tegen namaakproducten. Taobao, Alibaba’s grootste platform, wordt volgens de organisatie nog steeds overspoeld met nepartikelen, terwijl de procedures om deze te verwijderen omslachtig blijven.
Gevoelig moment
De kritiek komt op een voor Alibaba gevoelig moment, aangezien de U.S. Trade Representativen(USTR) werkt aan een ‘zwarte lijst’ van buitenlandse sites die veel namaakartikelen verkopen. De organisatie, verantwoordelijk voor de ontwikkeling en coördinatie van Amerikaanse internationale handel, vraagt consumenten om hun ervaringen met dergelijke sites. De lijst wordt naar verwachting eind dit jaar bekendgemaakt.
Zorgen
In 2012 verwijderde USTR Alibaba’s platform Taobao van de lijst, omdat het Chinese bedrijf verbeteringen had gerealiseerd in de strijd tegen namaakartikelen. Vorig jaar echter zei de USTR dat het zich in toenemende mate zorgen maakte over de verdere vorderingen en dat het dit jaar ‘aantoonbare effectieve maatregelen’ wil zien. De American Apparel & Footwear Association lobbyt inmiddels voor het terugzetten van Alibaba op de zwarte lijst.
Eerder dit jaar trad Alibaba toe tot één van 's werelds grootste anticounterfeiting groepen, de International AntiCounterfeiting Coalition (IACC). Omdat veel merken op dat moment Alibaba aanklaagden of op het punt stonden om dat te doen, besloot de IACC de toetreding van Alibaba op te schorten.
'Goedkoper en beter'
In juni van dit jaar gaf Alibaba-oprichter Jack Ma aan dat het steeds lastiger wordt om namaakartikelen te detecteren. Hij zei daarbij dat namaak niet gelijk staat aan inferieur, maar dat nepproducten vandaag de dag goedkoper en beter zijn dan de echte producten.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
‘Alibaba faalt in strijd tegen namaakproducten’
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.