Twinkle | Digital Commerce

Beslist.nl lanceert Winkelwagen

2017-05-27
180101

Beslist.nl gaat bezoekers van zijn website de optie bieden producten direct te bestellen. Vanaf vandaag zal de vergelijker webwinkeliers proberen te interesseren voor zijn ‘Winkelwagen’. Tijdens de introductie werkt Beslist.nl met een vaste verkoopcommissie van 0,99 euro.

Beslist.nl kondigde twee zomers geleden al een winkelmandje aan, maar het bleef toen bij een pilot. Concurrent Vergelijk.nl verwerkt vanaf medio augustus 2011 orders op zijn website. Kieskeurig.nl heeft ook een winkelmandje aangekondigd, maar dat is er nog niet. Duidelijk was dat Beslist.nl altijd meerwaarde is blijven zien in een besteloptie op zijn website.

Collecterende PSP
Volgens Leon Kramer van Beslist.nl lag de grootste uitdaging bij het (her)introduceren van een besteloptie op het financiële vlak: ‘Meer specifiek ging het om het aggregeren van geld van derden. We hebben een vrijstelling van een vergunning gekregen van De Nederlandsche Bank en we hebben een stichting derdengelden in het leven geroepen waar de betalingen binnen komen. Ook zijn we gecertificeerd om iDeal-betalingen te verwerken. Feitelijk zijn we een collecterende PSP (payment service provicer, red.) geworden.’

Interface, verdienmodel, bekendheid en klantenservice
Bij zijn afscheid in oktober 2011 noemde Kramer Bol.com de grote concurrent van Beslist.nl, waar hij begin dit jaar terugkeerde om Winkelwagen uit te werken. De afgelopen tijd is flink gesleuteld aan de interface voor shoppers, laat Kramer weten. ‘Het niveau van de afrekenprocessen is erg hoog bij Nederlandse webwinkels, dit is ook het minimale niveau dat wij nastreven.’ De Business Development Manager heeft het verdienmodel van de site kritisch tegen het licht gehouden en ondertussen is er hard gewerkt aan de naamsbekendheid van Beslist.nl. ‘Ook hebben we inmiddels de nodige ervaring opgedaan met een eigen klantenservice, die vanaf volgende week dagelijks van negen uur ’s ochtends tot negen uur ’s avonds geopend is, telefonisch, maar ook via chat en e-mail.

Thuiswinkel.org of Webshop Keurmerk
Vanaf vandaag kunnen webwinkeliers zich inschrijven voor de Winkelwagen van Beslist.nl, die waarschijnlijk in de loop van volgende week zichtbaar wordt op de site. Beslist.nl staat een gefaseerde uitrol voor, vertelt Kramer. Alleen webwinkels die zijn aangesloten bij Thuiswinkel.org of Webshop Keurmerk kunnen producten laten afrekenen op Beslist.nl. ‘We kiezen voor online shoppen op hoog niveau en op deze manier waarborgen we dat consumenten weten waar ze aan toe zijn’, motiveert Kamer.

Online winkelcentrum
Producten uit verschillende webwinkels kunnen binnenkort in één keer op Beslist.nl worden afgerekend, om te beginnen dus met iDeal, later ook met andere online betaalmethoden. Kramer: ‘Wij willen een online winkelcentrum zijn waar Nederlandse consumenten alles kunnen kopen uit meerdere shops, maar waarbij ze maar één keer in hoeven te loggen en waarbij ze alles direct kunnen betalen.’

Video
Hieronder vindt u een demovideo van Beslist.nl Winkelwagen:

Commissie
Participerende webshops kunnen zelf bepalen wanneer ze bedragen van Beslist.nl’s derdenrekening willen ontvangen, mits er minimaal 10 euro valt over te maken. Webshops dragen per uitbetaling 14 eurocent af en Beslist.nl houdt per verkocht artikel 99 cent als verkoopvergoeding in. Ter introductie rekent de site alleen deze vaste commissie en geen variabele commissie of transactiekosten. Naast de CPO (cost per order) houdt Beslist.nl vast aan zijn bestaande model op basis van CPC (cost per click). Kramer: ‘Aan de hand van onze ervaringen zullen we verder invulling gaan geven aan het businessmodel.’

Op dit moment zijn er zo’n achtduizend webwinkels aangesloten bij Beslist.nl, met in totaal 21 miljoen producten.