Beslist.nl gaat bezoekers van zijn website de optie bieden producten direct te bestellen. Vanaf vandaag zal de vergelijker webwinkeliers proberen te interesseren voor zijn ‘Winkelwagen’. Tijdens de introductie werkt Beslist.nl met een vaste verkoopcommissie van 0,99 euro.
Beslist.nl kondigde twee zomers geleden al een winkelmandje aan, maar het bleef toen bij een pilot. Concurrent Vergelijk.nl verwerkt vanaf medio augustus 2011 orders op zijn website. Kieskeurig.nl heeft ook een winkelmandje aangekondigd, maar dat is er nog niet. Duidelijk was dat Beslist.nl altijd meerwaarde is blijven zien in een besteloptie op zijn website.
Collecterende PSP
Volgens Leon Kramer van Beslist.nl lag de grootste uitdaging bij het (her)introduceren van een besteloptie op het financiële vlak: ‘Meer specifiek ging het om het aggregeren van geld van derden. We hebben een vrijstelling van een vergunning gekregen van De Nederlandsche Bank en we hebben een stichting derdengelden in het leven geroepen waar de betalingen binnen komen. Ook zijn we gecertificeerd om iDeal-betalingen te verwerken. Feitelijk zijn we een collecterende PSP (payment service provicer, red.) geworden.’
Interface, verdienmodel, bekendheid en klantenservice
Bij zijn afscheid in oktober 2011 noemde Kramer Bol.com de grote concurrent van Beslist.nl, waar hij begin dit jaar terugkeerde om Winkelwagen uit te werken. De afgelopen tijd is flink gesleuteld aan de interface voor shoppers, laat Kramer weten. ‘Het niveau van de afrekenprocessen is erg hoog bij Nederlandse webwinkels, dit is ook het minimale niveau dat wij nastreven.’ De Business Development Manager heeft het verdienmodel van de site kritisch tegen het licht gehouden en ondertussen is er hard gewerkt aan de naamsbekendheid van Beslist.nl. ‘Ook hebben we inmiddels de nodige ervaring opgedaan met een eigen klantenservice, die vanaf volgende week dagelijks van negen uur ’s ochtends tot negen uur ’s avonds geopend is, telefonisch, maar ook via chat en e-mail.
Thuiswinkel.org of Webshop Keurmerk
Vanaf vandaag kunnen webwinkeliers zich inschrijven voor de Winkelwagen van Beslist.nl, die waarschijnlijk in de loop van volgende week zichtbaar wordt op de site. Beslist.nl staat een gefaseerde uitrol voor, vertelt Kramer. Alleen webwinkels die zijn aangesloten bij Thuiswinkel.org of Webshop Keurmerk kunnen producten laten afrekenen op Beslist.nl. ‘We kiezen voor online shoppen op hoog niveau en op deze manier waarborgen we dat consumenten weten waar ze aan toe zijn’, motiveert Kamer.
Online winkelcentrum
Producten uit verschillende webwinkels kunnen binnenkort in één keer op Beslist.nl worden afgerekend, om te beginnen dus met iDeal, later ook met andere online betaalmethoden. Kramer: ‘Wij willen een online winkelcentrum zijn waar Nederlandse consumenten alles kunnen kopen uit meerdere shops, maar waarbij ze maar één keer in hoeven te loggen en waarbij ze alles direct kunnen betalen.’
Video
Hieronder vindt u een demovideo van Beslist.nl Winkelwagen:
Commissie
Participerende webshops kunnen zelf bepalen wanneer ze bedragen van Beslist.nl’s derdenrekening willen ontvangen, mits er minimaal 10 euro valt over te maken. Webshops dragen per uitbetaling 14 eurocent af en Beslist.nl houdt per verkocht artikel 99 cent als verkoopvergoeding in. Ter introductie rekent de site alleen deze vaste commissie en geen variabele commissie of transactiekosten. Naast de CPO (cost per order) houdt Beslist.nl vast aan zijn bestaande model op basis van CPC (cost per click). Kramer: ‘Aan de hand van onze ervaringen zullen we verder invulling gaan geven aan het businessmodel.’
Op dit moment zijn er zo’n achtduizend webwinkels aangesloten bij Beslist.nl, met in totaal 21 miljoen producten.
Mooi initiatief, alleen E 0.99 is wel veel als je artikelen hebt die erg lage prijs hebben. Percentage zou beter zijn in ons geval. bv corsages worden heel goed getoond en bekeken, kosten E 0.99-1.29.
Vaak wordt eerst een proefbestelling gedaan met 1 exemplaar...
http://www.pompoenzaden-decoshop.nl/194084-corsages
Bij bol.com, waar Phonextra ook op meedraait is de afdracht 2,50 + 8% per order. Veel meer dus.
Phonextra is komende week één van eerste met het Beslist-winkelwagentje. Nu nog in combinatie met de cpc voor de leads naar de eigen site. Later alleen nog maar op basis van cps/cpo.
We gaan het zien.
http://www.phonextra.nl
Deze ontwikkeling vind ik toch wel jammer. Voor kleinere partijen lijkt me dit een uitstekende oplossing om je producten aan de man te brengen. Maar als je al wat meer verkoopt is het zonde om je klanten via een vergelijker binnen te halen. Naar mijn mening creeer je hierdoor geen vaste klanten in tegenstelling tot de vergelijker.
Hebben inderdaad ook de aanbieding gehad maar is me niet helemaal duidelijk hoe het model er na de introductieperiode uit gaat zien. Met 99 cent heb ik nog niet zo'n moeite, echter commissie percentages van tussen 5% - 10% in een latere fase wel.
Ik voorzie nog wel wat praktische problemen. Wat als er met de verzending iets mis gaat. Wie doet dan de klantenservice en met wie is de klant een koopovereenkomst aangegaan. Ook zullen lang niet alle beslist.nl merchants meedoen wat voor de klant een lastige (lees: negatieve) user experience zal geven. Als laatste zijn wij ook niet echt blij met het nieuwe afrekenmodel van beslist.nl (betalen per pop-up click). Wij gaan t kritisch volgen en pas bij proof of business instappen.
@Alain
Vergelijk.nl hanteerd al hetzelfde model. Het lijkt mij erg veel werk en zeker niet haalbaar voor 99 cent. Wat Vergelijk doet is echter als intermediar opereren. Je sluit dus een contract met de winkelier. Wel staat Vergelijk garant voor de levering. Ik verwacht dat Beslist een zelfde model hanteerd.
Ik vraag me af of het voor de consument duidelijk is bij wie de aankoop wordt gedaan. Regelmatig hebben we klanten aan de lijn die denken dat ze bij beslist.nl iets gekocht hebben.
Een CPS van 0,99 euro is voor veel webshops natuurlijk zeer aantrekkelijk. Ik vind alleen wel dat de directe bestelmogelijkheid wat weggestopt is. Ze sturen binnen de call-to-actions meer aan op het verlaten van de site. Als ik nu meer categorieen aanzet of meer biedt per click, verwacht ik dat dit met name tot meer (niet renderende) clicks gaat leiden.
Ben benieuwd naar jullie ervaringen hierin?
Ik vindt het goed dat ze dit nu door voeren.
Maar vindt het erg vreemd dat hiet zo lang over gedaan is?
Het maken van een dergelijke optie is helemaal niet lastig.
Verder vindt ik beslist een stabiel en profesioneel platform.
Alleen wel erg prijzig zoals eerder al aangegeven is.
Wellicht het vermelden waard dat tegenwoordig ook andere keurmerken aansluiting bij Beslist mogelijk maken? Zo is lidmaatschap van Q-Shops of WebwinkelKeur tegenwoordig ook toegestaan om aan het keurmerk criteria te voldoen.