Twinkle | Digital Commerce

Hunkemöller zweert bij gepersonaliseerde contactlagen

2017-11-08
24031351

Hunkemöller heeft de afgelopen jaren flink ingezet op datamarketing, die in alle contactkanalen wordt toegepast. Het bedrijf probeert klanten op zoveel mogelijk van die kanalen te krijgen tijdens de customer journey: ‘Elk laagje erbij betekent klantwaarde.’

Global marketing & communications director Alexandra Legro vertelt over hoe Hunkemöller data gebruikt om van klanten fans te maken. ‘Het is niet reëel om te denken dat je iedereen naar een hardcore fan-ship kunt krijgen’, zegt zij in een interview met Marketing Online. ‘Mensen vragen mij vaak, wat is jullie geheim? Zorg dat je data hebt! En dat je afdelingen met elkaar verbindt.’

Stilte creëren

Hunkemöller speelt daarnaast met de kanalen. 'Bij e-mailmarketing bijvoorbeeld blijven we niet doorpompen als we zien dat bepaalde groepen minder klikken, dan moet je juist even stilte creëren. Dat zijn dingen die je alleen maar ziet als je je data optimaal benut.’

Gestopt project

Een voorbeeld van een project waarin datamarketing niet optimaal werkte is de gepersonaliseerde fysieke kassabon, waarop, op basis van de aankoop, een aanvullend voorstel stond afgedrukt. ‘Stel, je had een blauwe bikini gekocht, dan stond er een aanbieding voor een blauwe pareo bij. Of blauwe slippers. Het heeft niet gewerkt, we hebben ervan geleerd en dan stoppen we er snel weer mee.’

Social commerce

Hunkemöller biedt sinds een paar maanden ook plek voor foto’s van klanten op het platform. De user generated content via de nieuwe tool van Olapic moet voor social proof zorgen op de website en in de social media van de retailer.