Twinkle | Digital Commerce

Brandless: kapitaalkrachtige websuper met uniforme prijzen

2017-11-08
1164655
  • 1:19

Brandless, een nieuwe Amerikaanse websupermarkt met alleen aanbod van 3 dollar, heeft kort voor de lancering een kapitaalinjectie van 50 miljoen dollar gekregen.

Brandless is het geesteskind van tech-ondernemers Tina Sharkey en Ido Leffler. Aangeboden worden ‘merkloze’ everyday essentials, van blikopeners tot organische mosterd en van handcrème tot quinoa chips met zeezout.

Merkbelasting

Door direct aan consumenten te verkopen hoeven die geen 'brand tax' (merkbelasting) te betalen, aldus de ondernemers. Dat zou al gauw 40 dollarcent per artikel schelen. Daar komen besparingen op onder andere verkoop- en distributiekosten nog bij. Bovendien staat Brandless, afgelopen week gelanceerd, direct in contact met consumenten.

Most CPG (consumer packaged goods, red.) companies don’t have any relationship with consumers’, aldus medeoprichter Sharkey in Amerikaanse media. ‘If you think about how products are distributed today, their customers are the stores, not the end consumer.’

Merk tegen wil en dank

Brandless' aanbod van enkele honderden artikelen volstaat om een huishouden in de basis draaiende te houden. Veel aandacht gaat uit naar gezonde annex populaire ingrediënten  en de basic verpakking van de producten. Alles gaat standaard en alleen online voor 3 dollar van de hand. Dat is het meest onderscheidende aspect van Brandless, een soort merk tegen wil en dank.

Uniforme prijzen

In ons land timmerden winkelformules als Knaakland (overgenomen) en Euroland (failliet) met uniforme prijzen aan de fysieke weg. Britse shoppers weten wat er gevraagd wordt in de winkels van, what’s in a name, 99p Stores. De formule werd ingelijfd door concurrent Poundland, dit jaar gestopt met e-commerce bij gebrek aan (herhaal)kopers.