Twinkle | Digital Commerce

Online aandeel 16,9 procent in Belgische bestedingen

2017-06-07
23341313
  • [nieuws]
  • 1:04

Belgische consumenten gaven in het eerste kwartaal van dit jaar 16,9 procent van hun shopbudget online uit. Daarmee kwam de teller op 2,44 miljard euro te staan, een stijging van 6 procent ten opzichte van begin 2016.

Dat blijkt uit de BeCommerce Market Monitor, een onderzoek dat in opdracht van BeCommerce is uitgevoerd door GfK, met steun van PostNL, Wordline en Google. Het online aandeel was vorig jaar 15,8 procent.

Wallonië versus Vlaanderen
Vooral consumenten in Wallonië gaven meer uit dan vorig jaar; zo’n 10 procent meer. Vlamingen hielden het op een groei van 4,5 procent. Gemiddeld gaven Belgische consumenten 114 euro uit per aankoop, een bedrag dat 6 procent hoger ligt dan in het eerste kwartaal van 2016. Per persoon bestelden zij 3,1 keer online.

Twee derde diensten online
Bijna twee derde van de bestedingen aan diensten wordt inmiddels online gedaan, zo meldt het onderzoek. Daarin zijn vliegtickets en het huren van een accommodatie het populairst (85 procent van de uitgaven in deze categorie is digitaal). De sterkst groeiende categorie overall is die van computers en accessoires, met een stijging van 39 procent.

Lees ook:
Schoenen Torfs doorbreekt Belgische nachtwerkimpasse (2-2-2017)