Twinkle | Digital Commerce

Coca-Cola helpt groothandel aan webshop

2017-06-29
22931289
  • 1:29

Coca-Cola European Partners, bottelaar van de bekende frisdrankfabrikant, heeft een e-commerce platform gefaciliteerd voor levensmiddelengroothandel Van Altena uit Wijchen. Een primeur, die navolging krijgt in binnen- en buitenland.

Dat vertelde senior e-commerce manager Marc van Venrooij op het congres Food & E-commerce. Om wholesale-klanten digitaal verder te helpen, ontwikkelde Coca-Cola European Partners op basis van vergelijkend onderzoek een ‘look of success’, een soort B2B e-commerce handleiding. Hoe kunnen groothandels hun digitale verkoopresultaten verbeteren?

PS in foodservice, Brandbank en Van Suilichem
Van Venrooij, eerder werkzaam in e-commercefuncties bij onder andere Score, Expert en Dorel, liet gisteren weten dat het conceptdesign vorig jaar in de praktijk is gebracht bij Van Altena: ‘Van document naar use case.’ Daarbij werden de handen ineengeslagen met productinformatiedatabank PS in foodservice, contentleverancier Brandbank en het lokale online bureau Van Suilichem.

Overigens is op de site van Van Altena veel meer dan alleen frisdrank te bestellen.

Webhandel
Van Altena, dat al langer online verkocht aan zijn zakelijke klanten, zag de webhandel flink toenemen na de ingebruikname van het platform. Het aantal online orders steeg met 35 procent, de bijbehorende omzet met 41 procent (maart t/m augustus 2016 vergeleken met maart t/m augustus 2015). ‘Het werkt, gigantisch’, concludeert Van Venrooij.

Online marktaandeel
De case met Van Altena viel intern in de prijzen bij Coca-Cola en inmiddels lopen er soortgelijke e-commerce platformtrajecten in Vietnam en Colombia. Van Venrooij zelf is met Nederlandse groothandels in gesprek. Coca-Cola’s belang is dat er meer frisdrank wordt verkocht, zei hij, dan gaat het met de fabrikant zelf ook goed. Bijkomend voordeel: het online marktaandeel van zijn werkgever is groter dan het offline aandeel. Met andere woorden: online kiezen klanten relatief vaker voor Coca-Cola, Fanta, Sprite en andere merken uit het portfolio, dan in de fysieke winkelomgeving.