Alibaba rapporteert een omzetstijging van zestig procent. In de eerste drie maanden van dit jaar boekte de Chinese e-commerce reus een omzet van 38,6 miljard yuan, omgerekend 5 miljard euro. Meer dan 450 miljoen consumenten kochten bij Alibaba.
Van die omzet verdient Alibaba momenteel 67 procent op thuismarkt China. De e-retailer zag zijn winst in het eerste kwartaal nagenoeg verdubbelen; met 10,65 miljard yuan (1,3 miljard euro) kende die een groei van 98 procent ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. Een hogere belastingafdracht en investeringen drukten Alibaba's marges echter meer omlaag dan verwacht.
Stagnatie
Volgens analisten is de sterke groei van de Chinese economie langzaam aan het temperen, ondanks sterke omzet- en winstcijfers. Per kwartaal groeit Alibaba's omzet al een tijdje om en nabij de zestig procent; het groeicijfer zelf blijft dus al even stabiel.
Nieuwe core business-activiteiten
Alibaba zou daarom meer inzetten op de ontwikkeling van video-, entertainment- en cloud computing-diensten, die ook Amerikaanse concurrent Amazon veel structurele inkomsten opleveren. De Chinees noteert dan ook een sterkere groei in die gebieden dan in zijn huidige core commerce: inkomsten uit digitale media en entertainment groeiden met 234 procent, cloud computing 103, versus 47 procent groei in Alibaba's core business.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Omzetgroei Alibaba stagneert: 'Chinese economie koelt af'
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.