‘Dit is een Bamigo. Een opmerkelijke soort. Hij is comfortabel, sterk en zijdezacht. Hij blijft koel onder alle omstandigheden. Bestel je bamboe basics op Bamigo.com.’ Wie niet onder een steen leefde, heeft de reclames voorbij zien en horen komen. Oprichter Jeroen Adriaans geeft vol gas. ‘We zijn op dit moment nog uniek in de markt, daarom moeten wij zoveel mogelijk kilometers maken en ons product introduceren bij de consument. Op de eerste order leg ik geld toe, maar áls iemand eenmaal bij ons koopt, komt-ie terug.’
Tekst: Arjan van Oosterhout | Beeld: Jesse Kraal
Adriaans (30) werkte drie jaar bij een bank voor hij in 2013 overstapte naar Lampdirect.nl, waar hij de operationele leiding kreeg. Dat beviel goed. Met zijn achtergrond in it, management en economie wilde hij vervolgens graag een eigen e-commerce onderneming starten. ‘We zijn met de aandeelhouders van Lampdirect.nl op zoek gegaan naar een duurzaam en interessant product. Om iets goed te kunnen verkopen, moet ik erin geloven’, vertelt hij tussen de beeldbepalende pandamaskers in Bamigo’s kantoor in Eindhoven.
‘Iemand in mijn directe omgeving had last van hartritmestoringen, wat zorgde voor overmatige transpiratie. Hierdoor zijn we in aanraking gekomen met bamboe textiel. Bamboe absorbeert tot zeven keer meer vocht, droogt sneller vanwege de open vezelstructuur, is anti-allergeen en helpt vervelende geurtjes te voorkomen. Daarbij is het relatief duurzaam te produceren. Voor één spijkerbroek [één kilo katoen, red.] is al gauw tienduizend liter water nodig. Bamboe blijft groeien en vergt geen kunstmatige bewatering of bemesting. Ja, er worden chemicaliën gebruikt bij de vezelproductie, maar veel minder dan bij katoen. Bovendien werken we met een gesloten systeem.’
Bamboe, werd het dus. Adriaans dacht eerst aan resellen, maar hij vond niet de juiste kwaliteit. ‘Ik wilde het beste ondergoed verkopen, dus ik wilde de beste bamboe. Dat heeft zijn prijs. Om toch marge te halen kun je ofwel de kwaliteit van je eindproduct beperken, of een merk ontwikkelen: ’s werelds beste onderkleding gemaakt van bamboe. Ik heb voor dat laatste gekozen. Duurzaamheid is gewaarborgd tot in onze processen en verpakkingen. Maar vooralsnog is dat geen verkoopargument, ons product is gewoon trendy en stijlvol. Bamigo biedt comfort en kwaliteit. We zijn niet de goedkoopste op de ondermodemarkt, maar ik heb al mijn boxers uit de begintijd nog, ze gaan niet kapot. Dus wat is dan duur?’
China, Turkije, Son en Breugel
Bamigo betrekt de bamboe uit China, waarna het in Turkije tot textiel wordt verwerkt. Duurzaam verpakt komt de bodyfashion naar Son en Breugel, waar Bamigo een magazijn deelt met een handvol andere bedrijven. Adriaans: ‘Het gaat allemaal erg goed en we produceren op verschillende locaties. Toch blijven we aandacht richten op de sourcing, om zoveel mogelijk risicospreiding te hanteren. Dit is een tijdrovend proces omdat de kwaliteit uiteraard altijd gelijk moet blijven. In Turkije worden daarom continu controles ter plekke uitgevoerd. Daarnaast brengen we verrassingsbezoeken om de arbeidsomstandigheden in kaart te brengen, belangrijker dan de prijs voor ons. Gelukkig hebben we enorm goede productsheets gemaakt.’
Adriaans is ervan overtuigd dat hij het beste ondergoed verkoopt. Hij schreeuwt het dan ook van de daken, met langlopende campagnes op televisie en radio. Tot vermoeiens toe, volgens sommigen: ‘Ik hoop toch echt dat het advertentiebudget van #Bamigo bijna op is. #irritant’, scheef iemand op Twitter. ‘Twee onderbroeken van @Bamigo_KeepCool kosten €34,99. Gezien hun absurd intensieve marketingcampagne, is de kostprijs waarschijnlijk €0,34’, merkte een ander op. ‘Heb je je verslikt in een paasei? #KeepCool’, reageerde Bamigo op Goede Vrijdag. Adriaans kent de discussie en moet erom lachen: ‘Ik investeer in die klant, want ik weet dat áls hij koopt, dat-ie terugkomt. En daar is ook heel mijn businesscase op gebouwd. Ik ben een analist, dus ik reken alles door. Ja, we zijn heel actief, dus ik snap bepaalde gedachtes wel. Maar ik durf te zeggen dat we die reclame heel slim inkopen, daar heb ik geen mediabureau voor nodig. We zijn succesvol. En als het niet zou renderen, dan was ik toch gestopt?’
Adriaans geeft naar eigen zeggen ‘vol gas’ en zal dat blijven doen. De kost gaat niet voor de baat uit, aldus de jonge Brabander: ‘Van 1 euro maak ik 2 euro, van 2 euro maak ik 4 euro en zo verder. Er zitten geen grote investeerdersmaatschappijen achter Bamigo, wij pompen alles rond en doen geen gekke dingen. Alles wordt geïnvesteerd in de groei van de onderneming om zoveel mogelijk markten te penetreren en te laten zien dat wij er zijn. We gaan gegarandeerd gekopieerd worden, da’s heel simpel.’
Zeventigduizend amigo’s
Inmiddels zijn er meer dan zeventigduizend ‘amigo’s’, klanten die sinds de start een bamboeproduct kochten bij Bamigo. Het begint met een ‘testordertje’, zoals Adriaans het noemt. Om de aankoopdrempel zoveel mogelijk te verlagen, kunnen kopers achteraf betalen en een item binnen dertig dagen terugsturen als het niet bevalt. Ook als het gebruikt is, krijgen ze dan geld terug (Adriaans: ‘Ach die enkele keer, ons retourpercentage is sowieso gruwelijk laag’). Mannen die regelmatig bestellen gelden als ambassadeurs van Bamigo. Zij worden benaderd om vrienden aan het bamboe te krijgen, bijvoorbeeld via gelikte houten giftcards. ‘Die kaarten lopen heel goed’, aldus Adriaans. ‘Mijn beste klanten zijn trouwens mannen die ondergoed min of meer in bulk kopen, dus één keer per jaar. Dat doen heel veel mannen.’
Bamigo is alleen te koop op Bamigo.com, dus niet offline en niet bij andere online aanbieders. ‘Aan de mogelijkheden ligt het niet, want tegenwoordig melden winkelketens zich massaal. Maar ik wil de regie houden, het contact met kopers en de data. Ik weet alles van klanten, daardoor kan ik heel specifiek meten en verbeteren. Zeg nooit nooit, maar als het over fysieke retail gaat zie ik eerder een pop-up store voor me. Amazon? Dan zou ik commissie moeten betalen aan een partij die in Google met ons concurreert, terwijl we zoveel werk hebben gemaakt van die naamsbekendheid. Even getest, maar snel weer mee gestopt. Aan affiliate marketing doen we ook niet, want dan geef je weer dingen weg. We doen verder niet aan korting. Er loopt nu een campagne met ShaversClub [“Gratis scheren met Bamigo”, red.]. Zo bieden we klanten toch iets extra’s, zonder aan de prijsstelling te tornen.’
Aan ambitie geen gebrek bij Bamigo, dat zijn site in steeds meer talen beschikbaar maakt (zie kader). ‘In Duitsland wonen zesenhalf keer zoveel mensen als in Nederland, in Frankrijk zes keer zoveel. Op dit moment is Nederland de core business, maar uiteindelijk moet Bamigo elders net zo’n naam krijgen als hier. Over drie jaar zijn we actief in heel Europa, dan gaan we de zee over, misschien eerder al wel’, denkt Adriaans.
Op de korte termijn is hij druk met de technische kant van de zaak: een replatforming naar Magento 2. ‘Dat wordt volop testen en bijsturen de komende weken. Aan de goeie knopjes draaien, dat is mijn kracht.’
Over Bamigo
Het merk Bamigo - een samentrekking van bamboe en amigo - verkoopt boxershorts, slips, sokken, T-shirts, longsleeves, tanktops en singlets. Alleen aan mannen, alleen online en alleen op de eigen site. PostNL en DHL verzorgen de levering in Nederland, meestal door de brievenbus. Maandelijks verstuurt Bamigo ook naar gemiddeld 25 andere landen. België, Duitsland, Frankrijk, Groot-Brittannië, Oostenrijk, Denemarken, Zweden en Finland worden inmiddels dedicated bediend en Bamigo.com is ook in het Noors en Spaans beschikbaar. Managing director Jeroen Adriaans doet heel veel zelf, van sourcing tot personeelsbeleid en van media-inkoop tot klantenservice - als die onderbemand is, of overvraagd, komt hij zelf aan de lijn. Bamigo staat operationeel en juridisch inmiddels los van Lampdirect.nl, wel hebben ze dezelfde aandeelhouders.
Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 5-2017.
De kwaliteit laat te wensen over. Het elastiek van de onderbroeken laat heel snel los en in de sokken komen gaten na nog geen half jaar gebruik. De positionering van dit merk moet wel waargemaakt worden. Je betaald voor A kwaliteit dan wil je ook A kwaliteit. Denk dus dat de herhaalaankopen wel mee zullen vallen wanneer men dit ontdekt. Ik zou zeggen, verbeter je kwaliteit dan is het een topidee en een topuitvoering
Ik ben zelf een groot fan van Bamigo. Top kwaliteit voor een goede prijs. Ook de klantenservice is vriendelijk en super snel. Wanneer je tegen een incident aan loopt wat betreft kwaliteit wat altijd eens kan gebeuren met kleding wordt dit altijd direct en goed afgehandeld. Succes Bamigo, ga zo door!
U werkt bij Bamigo?
Beste Dave,
Vervelend om te horen dat je tegen dit incident bent aangelopen. Wij hebben maar één doel voor ogen en dat is de allerbeste heren onderkleding van bamboe op de markt zetten.
Wij zijn continu onze producten aan het doorontwikkelen en willen je feedback natuurlijk ook graag meenemen.
Zou je ons even per email kunnen contacteren op info@bamigo.nl? Dan gaan we dit direct met je oppakken en zoeken naar een gepaste oplossing. Onze excuses voor het ongemak.
Mvg jeroen adriaans Bamigo.com
Er zit een raar luchtje aan Bamigo. De ondergoedchinezen hebben eerst geprobeerd hun bambroekjes als ecologisch verantwoord te verkopen, maar diverse warenautoriteiten hebben vastgesteld dat het viscose rayon is. Kunstvezel met een beetje bamboe. Dus nu zeggen ze dat die kunstvezel in een gesloten systeem verwerkt wordt. In het meerjarenplan van de betrokken fabriek staat waarschijnlijk dat groei door export gewenst is, met als gevolg dat importeurs als Any Lamp BV marketinggeld cadeau krijgen uit China. Er is geen gek te vinden die zoveel wil besteden aan de promotie van ondergoed dat bijna niemand koopt. En zeker niet als herhaalaankoop. Bij Zeeman kost zo'n bamboe-boxer een paar euro.