Met zijn nieuwe app Frendz zoekt V&D Concepthouse een andere toegangsweg tot de Nederlandse consument. Twinkle vroeg retailexperts Paul Moers en Cor Molenaar naar hun visie op het nieuwe initiatief vanuit oude bodem.
Paul Moers, retaildeskundige: ‘Nieuw met oud vermengen slecht plan’
‘V&D vind ik geen heel sterk merk meer, dus ik snap niet dat de nieuwe app vanuit de holding V&D Concepthouse wordt uitgebracht. Mijn advies: ga iets nieuws doen, pak een nieuwe naam en ga niet door op een oude. Dat zit je eerder in de weg dan dat er voordelen aan hangen. Iets nieuws met iets ouds vermengen is een ongelukkige combinatie. V&D is failliet gegaan door het gebrek aan klanten, nu brengt V&D Concepthouse een nieuwe app uit, maar ze proberen nieuwe klanten te winnen met iets ouds. Verkopen via een app vind ik overigens op zichzelf een heel leuk plan. Klanten kunnen er adviezen achterlaten, dat is heel goed. Steeds meer partijen doen tegenwoordig aan social commerce.’
Cor Molenaar, buitengewoon hoogleraar: ‘Disruptie op internet’
‘De nieuwe V&D-app Frendz past helemaal in de opkomst van de platformeconomie. Daar gaan we heen. Netwerken zijn de toekomst, social commerce is daar onderdeel van. De platformstrategie, waarvan deze nieuwe app een voorbeeld is, gaat als disruptor alle oude structuren doorbreken. Grote platformen zijn in opkomst en die gaan het webwinkels heel moeilijk maken. Denk aan Etsy of Alibaba. Platformen verbinden leveranciers en klanten, waarbij de supply chain als tussenlaag implodeert. Die schakelt over naar geld verdienen met transacties en advertenties, met diensten en niet langer met producten, zoals Airbnb en Facebook doen. Amerikaanse en Aziatische bedrijven steken miljarden in dat soort platformen, Europa laat het afweten, maar V&D Concepthouse speelt er nu op in. Die trend is een echte disruptie op internetgebied en geeft een 180 graden-draai aan de customer journey. Die begint niet, zoals vroeger, bij een winkel waar vervolgens een product wordt gekocht, maar start nu bij een product, waarbij daarna pas een leverancier in beeld komt. Social media zijn communicatieplatformen, waarbij mensen toetreden, uittreden en interactie hebben, waarbij een koppeling bestaat tussen leverancier en klant.
Lees ook: 'Branchegeluiden: is de toekomst app only?' (Twinkle 8-2015)
Twee retailexperts over nieuwe app V&D Concepthouse
2017-04-11T11:39:00
2017-05-28
180101
Ik ben het 100% eens met dhr. Molenaar. Daarnaast denk ik dat V&D als merk daarnaast nog een bepaalde historische waarde heeft. Door deze 2 te koppelen... dit wordt heel interessant en uiteindelijk gaat de markt hier iets van vinden. Ik vind het een goed inititief om ook vanuit de gevestige orde te stappen, op zoek naar nieuwe sales kanalen. Ik denk dat met name een Etsy of andere vergelijkbare platform laten zien dat er voldoende potentie is.
Slim van de heren ondernemers om de overname van de merkrechten van V&D als een soort katapult te gebruiken voor PR voor hun nieuwe business. Ik lees in verschillende media woorden als 'doorstart' en 'een tweede leven' in combinatie met V&D. Niet echt aan de orde lijkt mij, heeft niks met V&D (en hun mensen of andere assets) te maken.
Cor Molenaar neemt wat mij betreft disruptie wel snel in de mond. Ik hoop op iets vernieuwends, maar wat er nu gepresenteerd wordt lijkt volgens mij op Fashionchick (10 jaar geleden! begonnen), Fashiolista (7 jaar geleden gestart) en Liz & Vic (6 jaar geleden begonnen, alweer 5 jaar failliet). App only zou wel uniek zijn, dus ben benieuwd waar ze mee komen.
Toeval of niet op 22 mei verschijnt mijn nieuwe boek: De kracht van platformstrategie, het wordt buigen of barsten. Vorig jaar heb ik deze ontwikkeling uitvoerig bestudeerd en de disruptieve aspecten geanalyseerd. Frendz is in NL een eerste aanzet hiertoe, maar er komt nog veel meer. AirBnB, Uber, Alibaba krachtige proposities die voor disruptie in de respectievelijke markten hebben gezorgd. Een bedreiging is in mijn ogen ook een kans, maar dan moet je wel naar nieuwe modellen kijken.
Zeker een interessante ontwikkeling en ik sluit mij ook aan bij de mening van Cor Molenaar. Vanuit deze gedachte zijn wij deze maand ook met Bisamo gestart, een platform die de consument bij leveranciers brengt en waar de consument aangeeft in welke producten er interesse is. Goed luisteren naar de consument en daar goede producenten / importeurs bij zoeken gaat e-commerce de komende jaren veranderen.
V&D als naam trekt aandacht, prima als vertrekpunt. Wordt al veel over gesproken, dat doel is bereikt. Het welslagen zal idd afhangen van een 100% goede experience. Een slechte experience, in welke stap in de buying/customer cycle dan ook, is dat niet een bedreiging voor bedrijven?