Twinkle | Digital Commerce

Twee retailexperts over nieuwe app V&D Concepthouse

2017-05-28
180101
  • [nieuws]
  • 1:48

Met zijn nieuwe app Frendz zoekt V&D Concepthouse een andere toegangsweg tot de Nederlandse consument. Twinkle vroeg retailexperts Paul Moers en Cor Molenaar naar hun visie op het nieuwe initiatief vanuit oude bodem.


Paul Moers, retaildeskundige: ‘Nieuw met oud vermengen slecht plan’
‘V&D vind ik geen heel sterk merk meer, dus ik snap niet dat de nieuwe app vanuit de holding V&D Concepthouse wordt uitgebracht. Mijn advies: ga iets nieuws doen, pak een nieuwe naam en ga niet door op een oude. Dat zit je eerder in de weg dan dat er voordelen aan hangen. Iets nieuws met iets ouds vermengen is een ongelukkige combinatie. V&D is failliet gegaan door het gebrek aan klanten, nu brengt V&D Concepthouse een nieuwe app uit, maar ze proberen nieuwe klanten te winnen met iets ouds. Verkopen via een app vind ik overigens op zichzelf een heel leuk plan. Klanten kunnen er adviezen achterlaten, dat is heel goed. Steeds meer partijen doen tegenwoordig aan social commerce.’

Cor Molenaar, buitengewoon hoogleraar: ‘Disruptie op internet’
De nieuwe V&D-app Frendz past helemaal in de opkomst van de platformeconomie. Daar gaan we heen. Netwerken zijn de toekomst, social commerce is daar onderdeel van. De platformstrategie, waarvan deze nieuwe app een voorbeeld is, gaat als disruptor alle oude structuren doorbreken. Grote platformen zijn in opkomst en die gaan het webwinkels heel moeilijk maken. Denk aan Etsy of Alibaba. Platformen verbinden leveranciers en klanten, waarbij de supply chain als tussenlaag implodeert. Die schakelt over naar geld verdienen met transacties en advertenties, met diensten en niet langer met producten, zoals Airbnb en Facebook doen. Amerikaanse en Aziatische bedrijven steken miljarden in dat soort platformen, Europa laat het afweten, maar V&D Concepthouse speelt er nu op in. Die trend is een echte disruptie op internetgebied en geeft een 180 graden-draai aan de customer journey. Die begint niet, zoals vroeger, bij een winkel waar vervolgens een product wordt gekocht, maar start nu bij een product, waarbij daarna pas een leverancier in beeld komt. Social media zijn communicatieplatformen, waarbij mensen toetreden, uittreden en interactie hebben, waarbij een koppeling bestaat tussen leverancier en klant.

Lees ook: 'Branchegeluiden: is de toekomst app only?' (Twinkle 8-2015)