Twinkle | Digital Commerce

Cor Molenaar: ‘Online en offline, ik doe een beetje van allebei'

2024-03-19
1000562
  • [interview]
  • 2:27

Cor Molenaar hield eind februari zijn afscheidsrede, na 25 jaar hoogleraarschap E-Marketing bij Rotterdam School of Management Erasmus University. En gaat hij nu op zijn lauweren rusten? ‘Nee joh, ik ben net voor twee dagen in de week begonnen bij Hogeschool InHolland.’

Naam: Cor Molenaar
Leeftijd: (bijna) 75
Voornaamwoorden: hij/hem
Functie: emeritus hoogleraar eMarketing, directeur, adviseur

Inspiratie

‘Ik wil altijd worden uitgedaagd door nieuwe dingen. Nieuwe ontwikkelingen, nieuwe analyses, ik vind het allemaal geweldig. Ik wil gewoon weten wát er gebeurt en waaróm het gebeurt. Je kunt wel zeggen dat ik een intrinsieke roeping heb om allerlei dingen te onderzoeken en te verklaren. Daarnaast volg ik online Harvard, The Economist en allerlei academische websites, daar browse ik regelmatig doorheen en pak er de onderzoeken uit die ik interessant vind. En voor de ontwikkelingen in de wereldpolitiek raadpleeg ik de bronnen die daaraan gerelateerd zijn.’

Shoppen

‘Online en offline, ik doe een beetje van allebei. Boeken koop ik altijd online, omdat je daar een centraler aanbod hebt. Maar hardloopschoenen koop ik om twee redenen in een winkel: A. ik wil ze passen en B. ik vind het leuk om een praatje te maken met de verkopers over deze sport, mijn hobby. Als ik naar winkels ga, wil ik daar een klik hebben met de mensen die er werken, of met de koopwaar. Mijn laatste online aankoop was een boek, De Vijf Fakkels, van Omar El Messaoudi. Ik kreeg de tip van iemand op LinkedIn, en zulke tips volg ik meestal op. Weet je, ik zit in de jury van ‘Managementboek van het Jaar’ en ik heb daarvoor het afgelopen halfjaar iets van zeventig boeken in die categorie gelezen. Ik was nu echt wel toe aan iets anders, haha. Maar ik ben er nog niet aan begonnen, ik lees nu eerst Als Alle Breinen Werken, van Saskia Schepers. Een fascinerend werk. Dat heb ik trouwens ook via een tip van iemand.’

Trots

‘Er zijn verschillende dingen waar ik trots op ben. Een paar voorbeelden? Ik heb in de jaren negentig de Flying Dutchman opgezet voor KLM. Dat deed ik met een klein team van O&M (reclamebureau Ogilvy & Mather, red.). Het was een megaoperatie om, samen met KPN, alle data met reizigersgedrag te verzamelen en te analyseren. Ik ben ook heel trots op het feit dat ik, naast mijn fulltime baan bij O&M – daar zette ik een bedrijf op in het nieuwe vakgebied data, O&M Dataconsult – ’s avonds nog promotieonderzoek deed en promoveerde.’

Vrije tijd

‘Ik ben al heel mijn leven een fanatiek hardloper. Ik loop gemiddeld zo’n 100 km per maand. En dat houd ik nog steeds vol. Verder heb ik een huis in Spanje, daar breng ik best veel tijd door. Vroeger werkte ik daar veel, dat kan makkelijk met internet, tegenwoordig lees ik er graag. En ik loop er hard – er zijn daar veel bergen, dat is een goeie training. En last but not least ga ik regelmatig met mijn vrouw uit eten.’