Twinkle | Digital Commerce

Experts ShoppingTomorrow lanceren digitale crossborder-tool

2017-05-28
25081410
  • [nieuws]
  • 1:29

Wie wil verkopen over de grens, kan vanaf vandaag advies inwinnen via een digitale crossborder-tool. Leden van de expertgroep Crossborder E-commerce van onderzoeksplatform ShoppingTomorrow ontwikkelden de tool voor Nederlandse ondernemers die buitenlandse markten zoeken.

Webwinkeliers krijgen in de tool vragen over de fase waarin de crossborder-activiteiten van hun bedrijf verkeren. Op basis daarvan ontvangen ze een advies op maat dat de expertgroep opstelde voor verschillende types ondernemingen. De tool helpt bij keuzes voor een land, inrichting van een webshop en verzending naar het buitenland.

Frankrijk en Spanje
Ondernemers krijgen tot nu toe gepersonaliseerde tips voor het starten van crossborder-handel in Frankrijk of Spanje; uitbreiding naar meer landen staat gepland. 'Zodra ondernemers de grens over willen, is de eerste keuze vaak expansie naar België en Duitsland”, aldus Hans Siebum, Country Manager Benelux bij Salesupply en voorzitter van de expertgroep. “Logisch, want beide landen zijn toegankelijk, dichtbij en lijken bij het zakendoen veel op Nederland. Als je je scope wat verder legt, dan valt je blik al snel op Frankrijk, want dit grote land biedt veel mogelijkheden om je producten af te zetten. Maar Frankrijk is ook een land waar lokale gebruiken van grote impact zijn op je bedrijfsvoering. Het probleem is dat deze informatie vaak moeilijk te vinden is. Daarom heeft de expertgroep dit land uitgekozen om uitgebreid onderzoek naar te doen.' Spanje heeft volgens de experts een van de snelst groeiende e-commercemarkten van de EU en is daarmee 'een land waar een expanderende ondernemer zeker rekening mee moet houden in de nabije toekomst'.

ShoppingTomorrow
Meer dan 450 experts werken het afgelopen jaar in 24 expertgroepen samen aan diverse vraagstukken in de retail. Zij publiceerden hun bevindingen in diverse bluepapers, die gebundeld verschenen in de uitgave 'Samen bouwen aan retailsucces'.