Twinkle | Digital Commerce

‘Geen hype, maar een ambachtelijke revolutie’

2017-05-28
458258
  • [nieuws]
  • 2:13

De Stiho Groep, in 1926 begonnen als de Stichtse Houthandel, wil de komende jaren exponentieel groeien online. Om de transformatie richting een omnichannel-organisatie te stuwen, heeft het groothandelsbedrijf een eigen digitaal bureau opgezet: Sybrand’s Place.

Dat vertelde Nanne Batelaan van de Stiho Groep vandaag op de B2B Summit. Via verschillende formules levert het familiebedrijf materialen, gereedschappen, diensten en advies aan bouwers en andere professionele verwerkers van hout, plaat- en bouwmaterialen.

Omnichannel-strategie
Na een valse start met e-commerce in het jaar 2000 – ‘die webshop kwam te vroeg’ – begon Stiho in 2014 opnieuw online te verkopen. Batelaan over de noodzaak: ‘We zagen dat internet alles verandert en dat dat geen bedreiging maar juist een kans opleverde. We moesten naar bricks én clicks, transformeren tot een omnichannel-organisatie. Het is geen hype, ik zou binnen Stiho willen spreken van een ambachtelijke revolutie.’

Replatforming
Bureau De Nieuwe Zaak hielp de Stiho Groep bij de recente replatforming naar Intershop. ‘Net als wij een A-merk, met veel specifieke b2b functionaliteiten, waarmee we impact kunnen maken op onze klanten’, aldus Batelaan over de software. ‘Het mooie was dat we bij de ontwikkeling even in the box mochten denken, het is heerlijk om klanten in hokjes te stoppen’, doelt hij op de ontwikkeling van persona’s en bijbehorende customer journeys voor zowel Stiho als zusterformule Baars & Bloemhoff. Er werden twintig zogenoemde sprints getrokken om de webshops te brengen waar ze nu zijn.



50 procent dagelijks online
Stiho’s hoofddoel is dat over drie jaar 50 procent van de klanten dagelijks digitaal met de onderneming is verbonden, via bijvoorbeeld nieuwsbrieven, online checks van orderhistories of calculaties. Dat wil niet zeggen dat er geen online omzetdoelstellingen zijn gedefinieerd. Batelaan hield het bij een index (2016 = 100, versus 54 voor 2015 en 17 voor 2014). Voor 2017 wordt 142 verwacht, voor 2020 niet minder dan 1.791. Daartoe beweegt Stiho van goederenleverancier naar een gedreven partner. Via de verschillende touchpoints moeten klanten zich ‘als ondernemer, als vakman en als mens’ beter gaan voelen volgens Batelaan.

Sybrand’s Place
Om de digitale push kracht bij te zetten en talent in huis te halen heeft de Stiho Groep met Sybrand’s Place een eigen bureau ontwikkeld. Het ‘knooppunt van digital thinkers’ is vernoemd naar oprichter Gerrit Sijbrand Pelt. Niet ver van de Utrechtse binnenstad werken online professionals in een inspirerende omgeving met tafeltennistafel aan de verschillende formules.

Sybrand’s Place is enigszins te vergelijken met Nextail, waarin de online activiteiten van Blokker Holding zijn gebundeld. Met eigen developers en programmeurs, in dynamische teams ondersteund door externe deskundigen, wil de Stiho Groep ‘de core, de achterkant van de online operatie’ naar binnen halen volgens Batelaan. ‘Transformeren is vallen en opstaan, maar we weten waar we naartoe willen’, besloot hij.