Twinkle | Digital Commerce

'Inwoner Randstad besteedt meer online dan in welk winkelcentrum ook'

2017-05-28
180101
  • [nieuws]
  • 1:31

Internet is ‘het grootste winkelcentrum van Nederland’, blijkt uit het Randstad Koopstromenonderzoek 2016: webwinkels realiseren de meeste omzet van alle winkelgebieden en tellen veel meer winkels dan welk ander winkelcentrum in Nederland dan ook.

Inwoners uit de Randstad doen rond de 11,9 procent van hun uitgaven aan producten bij webwinkels, meet het Koopstromenonderzoek 2016. Die uitgaven zijn opgeteld goed voor 5,2 miljard euro. ‘Tegenover elke niet-dagelijkse winkel in de Randstad staat nagenoeg één Nederlandse niet-dagelijkse pure webwinkel die je zo vanaf de bank kan betreden’, aldus de onderzoekers. Het aandeel van e-commerce in bestedingen in de Randstad is voor de ‘niet-dagelijkse’ sector nog groter: 21,6 procent.

Online niet dagelijks
Het is lastiger voor webwinkels een aandeel te veroveren in de dagelijkse bestedingen; dat staat nu op 1,6 procent. Als voorbeeld noemen de onderzoekers Picnic, dat ‘in korte tijd al een meetbaar, maar relatief klein verschil in het ruimtelijke boodschappengedrag van consumenten’ bewerkstelligt, maar de wetenschappers zetten vraagtekens bij een kentering in dit gedrag in de nabije toekomst.


Groei en innovatie
Ook concluderen de onderzoekers dat de groei van online bestedingen de komende tijd niet zal afnemen. Steeds meer bevolkingsgroepen maken gebruik van internet en weten de weg naar webwinkels te vinden. Er vindt online veel vernieuwing en ontwikkeling plaats: ‘De innovatie op technologisch en commercieel gebied is naar verwachting de komende jaren nog groot en verschillende verdienmodellen zijn nog ongewis’.

Fysieke winkels
Op gemeentelijk niveau zien de onderzoekers in fysieke winkelcentra dat consumenten voor hun dagelijkse aankopen ‘lokaler’ boodschappen doen dan in 2011. Dat schrijven ze toe aan de schaalvergroting van stenen winkels, die daardoor een gevarieerder assortiment bieden. De middelgrote winkelcentra hebben het lastig; ze leggen het vaak af tegen grote centra, waar consumenten van een completer winkelaanbod en horecagelegenheden profiteren.