Twinkle | Digital Commerce

Jumbo: ‘900 extra banen door e-commerce in 2017’

2017-05-28
180101
  • [nieuws]
  • 1:42

Jumbo blikt terug op een goed jaar. Concrete online omzetgetallen worden niet gedeeld, duidelijk is wel dat er grote plannen liggen: ‘Jumbo heeft de ambitie om marktleider te worden met haar online bestelservice.’


Dat schrijft Jumbo in een verklaring over de resultaten in 2016 en de plannen voor 2017. De gelijknamige supermarktformule genereerde een autonome omzetgroei van 4 procent. ‘Wederom ruim boven het marktgemiddelde van circa 2,5 procent’, refereert de keten aan GfK-cijfers.

Online aandeel
De totale omzet van de supermarktketen kwam uit op 6,68 miljard euro. Bij een online aandeel van anderhalf procent moet de online omzet rond de 100 miljoen euro worden gezocht. Dat is ongeveer zoveel als de omzet van overnameprooi La Place (‘een schot in de roos’) vorig jaar. Die kwam uit op 103 miljoen euro.

Marktleiderschap online
Jumbo, met 70 miljoen euro in 2015 de nummer 19 in de laatste Twinkle100, streeft naar marktleiderschap online. Voorlopig liggen de internetinkomsten van de grote concurrent – Albert Heijn Online staat 6de op de lijst met 300 miljoen euro – nog stukken hoger. Daarbij blijft Ah.nl stevig groeien.

Verdubbeling bezorgsupers
Over de route naar de toppositie schrijft de runner-up: 'Om de forse groei op dit vlak te faciliteren, is het aantal Pick Up Points (PUP) gedurende 2016 flink uitgebreid. In januari opent Jumbo in Rotterdam alweer haar 300ste PUP en dit netwerk zal in 2017 nog verder worden vergroot. Ook het thuisbezorgen van boodschappen bij consumenten en bedrijven nam afgelopen jaar een grote vlucht. Dit gebeurt inmiddels vanuit meer dan 100 locaties, welk aantal in 2017 tenminste zal verdubbelen. De capaciteit van Jumbo’s e-fulfilmentcentrum voor online bestellingen is gegroeid van 20.000 naar 50.000 orders per week. De voor 2017 voorziene groei van de online activiteiten zal naar verwachting resulteren in circa 900 extra arbeidsplaatsen.’
 
Lees ook: