Twinkle | Digital Commerce

Belgen zetten kwart van jaaromzet in feestmaand om

2017-05-28
20481152
  • [nieuws]
  • 1:11

Belgische webwinkeliers hebben in de feestperiode 2,2 miljard euro omzet geboekt. Daarmee is de eindejaarsverkoop goed voor 24,3 procent van de jaaromzet, tegen een aandeel van 14 procent in de laatste weken van 2015.

Dat meldt BeCommerce op basis van onderzoek onder ruim 720 Belgische webwinkels, ‘ofwel 82 procent van de Belgische e-commerce markt’. Genoemde cijfers gaan over de periode van 11 november tot en met 31 december 2016. In de kerstperiode, van 10 tot 24 december, was het jaaraandeel van de omzet 9 procent.

Twee redenen voor groei
BeCommerce wijt de flinke groei van het feestaandeel in de jaaromzet aan de twee zaken. ‘Enerzijds vond de laatste koopzondag één week voor Kerstmis plaats’, schrijft de belangenvereniging. ‘De consument moest zich dus niet haasten om op een drukke zondag nog snel zijn cadeau te kopen in een winkel. Anderzijds draaiden de webshops en leveranciers overuren waardoor pakjes nog een dag voor kerstavond besteld konden worden.’

Nachtwerk
Of die overuren ook ’s nachts plaatsvonden, is nog de vraag. Belgische webwinkeliers staan nog niet te springen om nachtwerk door te voeren, zo bleek vorig jaar zelfs nadat alle obstakels (inmenging van vakbonden) voor het ’s nachts verwerken van orders verwijderd waren. De Belgische regering probeert nachtwerk nu te stimuleren, om buitenlandse concurrenten het hoofd te bieden in de markt.