Niet Tesco, Walmart of Ahold, maar Amazon schudde de retailwereld deze week op met een supermarktconcept zonder kassa’s. ‘Amazon doet met retailers wat Netflix eerder met Blockbuster heeft gedaan.’
‘Ze hebben de mal gebroken en in de vuilnisbak gegooid’, reageert Forrester-analist Brendan Witcher aan Twinkle. ‘Vervolgens hebben ze in vier jaar tijd een compleet nieuwe supermarkervaring uitgevonden.’
Amazon Go
Het resultaat is Amazon Go, een 100 procent mobile-enabled store, om met Witcher te spreken (video). Wie beschikt over de app - Amazon test het concept momenteel onder eigen werknemers in Seattle - kan naar binnen lopen, boodschappen doen en zonder te betalen weer naar buiten lopen. De afrekening vindt achteraf plaats.
Kunstmatige intelligentie
Amazon Go drijft op kunstmatige intelligentie. De Duitse vaktitel Etailment gaat dieper in op de werking van Sensor Fusion, de techniek die registreert welke producten uit de schappen worden gepakt. Er komen camerabeelden, maar bijvoorbeeld ook druksensoren, lichtgordijnen en infraroodsignalen aan te pas.
Bij twijfel (mosterd of ketchup?) wordt de individuele aankoophistorie ernaast gelegd. Uit de betreffende patentaanvraag:
'For example, if the user historically has only picked/purchased ketchup, that information may be used to confirm that the user has likely picked ketchup from the inventory location.'
Drive-through supermarkten
Amazon wil Amerikaanse klanten met verschillende concepten verleiden om de boodschappen te komen doen. Zo is het bedrijf, met zijn boekwinkels al aanwezig in het Amerikaanse straatbeeld, drive-through supermarkten aan het ontwikklelen (foto's). Met zijn fysieke supers verzamelt Amazon informatie over offline winkelgedrag die online te gelde kan worden gemaakt.
Disruptie
Witcher maant de traditionele concurrentie tot actie: ‘Retailers moeten goed kijken hoe Amazon consumentenverwachtingen steeds bijstelt en hun industrie ontwricht. Wie op zijn handen blijft zitten komt mogelijk nooit meer overeind.’
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
‘Amazon heeft de supermarkt opnieuw uitgevonden’
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.