Twinkle | Digital Commerce

Twee weken Black Friday bij Amazon

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 1:16

Amazon verspreidt de aanbiedingen voor Black Friday over twee weken in plaats van alleen op de dag zelf. De online retailer sluit hiermee aan bij een nieuwe trend: de periode van commerciële activiteiten in Amerika rondom Thanksgiving Day wordt steeds langer.

Tot vrijdag 25 november selecteert Amazon dagelijks een aantal nieuwe koopjes om de beroemde Black Friday te vieren, de dag na Thanksgiving. Het fenomeen is zo gegroeid en de opbrengsten zo hoog, dat webshops steeds meer tijd uittrekken voor wat ooit één uitverkoopdag was. Ook Walmart, Target, Bon-Ton en Toys R Us starten dagen vóór 25 november met speciale aanbiedingen.

Kansen voor retailers
Heather Barson, directeur bij ICT-adviesbedrijf Fujitsu, benadrukt de voordelen voor retailers. 'Het feit dat Amazon heeft besloten om zijn Black Friday-activiteiten uit te breiden naar twee weken is geen verrassing na het verkoopsucces van afgelopen jaar op die dag. We verwachten dat andere partijen de trend volgen. Wanneer Black Friday-activiteiten verspreid worden, kunnen retailers dagelijks stunten met speciale aanbiedingen. Zo kunnen ze er meer uithalen, hoeven ze niet alle voorbereidingen te treffen voor één piekmoment en kunnen ze voorkomen dat hun systemen overbelast raken.'

Cyber Monday
De verwachtingen voor Cyber Monday, het online koopjesfeeest op de maandag (28 november as.) na Black Friday, liggen hoog. Vorig jaar was Cyber Monday de drukste webwinkeldag van het jaar in de VS, goed voor een opbrengst van ruim 3 miljard dollar.