Twinkle | Digital Commerce

Amazon schakelt over op automatisch retourneren

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 1:02

Het retourbeleid van Amazon is binnen Amerika vanaf vandaag geautomatiseerd: in elke zending wordt een retourlabel bijgesloten. Consumenten hoeven niet langer contact te zoeken met de verkoper om een product terug te kunnen sturen.

Amazon geeft bij zijn verkopers aan dat zij op deze manier niet langer tijd kwijt zijn aan het regelen van retouren. Een nadeel van de regeling is dat verkopers de retour ook niet meer kunnen voorkomen door bijvoorbeeld uit te leggen dat een consument het product anders moet gebruiken.

Uitzonderingen
Amerikaanse verkopers kunnen bij Amazon aangeven dat er voor hun product geen standaard retourlabel moet worden bijgesloten. Het gaat daarbij om producten die bijvoorbeeld gevaarlijk zijn om te versturen, minder waard zijn dan het retourbedrag of waarvan het wettelijk bepaald is dat er geen retourrecht is.

Duitsland
Buiten Amerika sleutelt Amazon ook aan zijn retourbeleid. Zo heeft de internetreus aan Duitse verkopers laten weten dat zij voor internationale zendingen vanaf 15 november kunnen kiezen uit drie retouropties. Verkopers kunnen de retourkosten zelf vergoeden, een lokaal retouradres aan de klant opgeven of voegt vooraf zelf een retourlabel bij de originele zending.