Twinkle | Digital Commerce

EU: ’63 procent webshops informeerde klant onvoldoende’

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 1:12

Het blijkt dat 63 procent van de webwinkels in de Europese Unie zijn klanten niet goed informeerde over de verschillende onderdelen van het online verkoopproces. Vooral informeren over het recht op ontbinding werd door veel shops nagelaten.

Dat blijkt uit recent onderzoek van de Europese Commissie onder 743 webwinkels, van kleine ondernemingen tot grote e-commerce platformen. Dit onderzoek is twee keer gehouden, om webwinkels de kans te geven om hun website te verbeteren. Tegen 83, daarna nog nalatige webshops zijn inmiddels de eerste juridische stappen ondernomen.

Recht op ontbinding
Uit het eerste onderzoek ('before sweep') bleek dat 63 procent van de webwinkels de consument niet goed informeerde over het recht op ontbinding en de wettelijke termijn van 14 dagen die daaraan verbonden is.

Verkoper onbekend
Ook was het bij 34 procent van de websites niet duidelijk genoeg wie de verkopende partij was. Zo ontbraken vaak het adres en het e-mailadres van de ondernemer. In 21 procent van de webwinkels waren de informatie over de prijs en de koopovereenkomst met de verkoper niet duidelijk, bij 18 procent van de partijen was de productinformatie onvolledig.

Alle lagen
De ‘onregelmatigheden’ kwamen voor in alle soorten sectoren en in zowel multi-brand webshops als nichespelers. Inmiddels heeft 88 procent van de shops verbeteringen doorgevoerd.

Lees ook:
Benelux zet vaart achter gezamenlijke e-commerce markt (4-10-2016)