Twinkle | Digital Commerce

No pech, no pay

2017-05-27
180101
  • 1:38

Lekke band? Verkeerd getankt? Accu leeg? Pech met je auto, dat kan iedereen gebeuren. De meeste mensen verzekeren zich daarvoor of zijn lid van een pechhulpdienst. Verhoudingsgewijs is dat duur, want wanneer maak je daar nou daadwerkelijk gebruik van?
 
Tekst: Danielle Scheffer


Ook instant pechhulp is tegenwoordig mobiel te regelen. De doelgroep is groot, denkt Jaap de Groot, new business development manager bij Centraal Beheer. ‘1,5 miljoen mensen hebben nu niets geregeld voor pechhulp. Maar er zijn ook 4,5 miljoen mensen die een lidmaatschap of verzekering hebben. De gemiddelde autobezitter heeft slechts één keer in de vier jaar pech, maar betaalt wel elke maand zijn abonnement of premie.’

Bij de nieuwe app RoadGuard hoeft dat niet, je betaalt alleen voor de hulp die je ook echt nodig hebt. Innovatief is volgens De Groot verder dat je niet hoeft te wachten zonder dat je weet wanneer er iemand komt, want je ziet op je telefoonscherm wie komt helpen en je kunt volgen of ie al in de buurt is. En, ook innovatief: RoadGuard geeft vooraf inzicht in de kosten.

De gratis app is ontwikkeld door Centraal Beheer, in samenwerking met Eurocross Assistance en Freshheads. ‘RoadGuard is een no pech, no pay oplossing. Klanten betalen per pechgeval; wij houden daarvan een stukje in. Met RoadGuard bieden we bergers uit ons netwerk de mogelijkheid tot meer business. Er zijn circa tachtig bedrijven die de pechhulpverlening voor ons uitvoeren. We hebben afspraken met hen over onder meer het serviceniveau en de diensten die ze leveren. En wij bekijken op welke manier we op termijn onze eigen dienstverlening kunnen uitbreiden.’

De app wordt doorontwikkeld met nieuwe functionaliteiten en diensten, zo is on demand vervangend vervoer al in een vergevorderd stadium. Vooralsnog werkt de app alleen in Nederland, maar in de toekomst hoopt De Groot in heel Europa met RoadGuard autopechvogels te kunnen helpen.
 
Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 6-2016.