Twinkle | Digital Commerce

Nederlander ook voor tandpasta en shampoo online

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 1:09

Van ieder tientje dat Nederlanders uitgeven aan persoonlijke verzorging, besteden ze inmiddels een euro online. Dat komt onder andere doordat fysieke winkelketens als Jumbo en Kruidvat serieus werk zijn gaan maken van internetverkoop, stellen onderzoekers van IRI.

De totale internetbestedingen aan fast moving consumer goods (fmcg) zijn afgelopen jaar over de hele linie ‘meer dan verdubbeld’, aldus IRI Nederland zonder concrete bedragen te noemen. Persoonlijke verzorging is daarbinnen een exponent, met een online aandeel van inmiddels bijna 10 procent. Behalve Jumbo.com en Kruidvat.nl dragen ook Ah.nl, Douglas.nl en Drogisterij.net bij aan de verschuiving van offline naar online, aldus IRI.

Online voor merken en prijsvergelijkingen
Volgens het onderzoeksbureau, vanmiddag onbereikbaar voor commentaar, gaan Nederlandse consumenten graag het web op voor fmcg-aankopen als ze een specifiek merk willen hebben. Daarnaast zeggen ze online beter dan elders prijzen te kunnen vergelijken. ‘Ook service scoort online verassend hoog’, stelt IRI.

Verschillende types
De redenen om online te kopen verschillen echter wel weer per type online aanbieder. Voor online supermarkten zijn een breed assortiment en goede prijsvergelijkbaarheid van relatief groot belang. Voor online drogisterijen zijn het vooral de lage prijzen en goede aanbiedingen die genoemd worden. Online parfumerieën worden juist gekozen vanwege de aanwezigheid van specifieke merken en de kwaliteit van de producten.