Twinkle | Digital Commerce

Expanded Text Ads: wat zijn de eerste resultaten?

2017-05-27
180101
  • 2:46

Google experimenteerde al een tijd met langere tekstadvertenties in Adwords. Uiteindelijk hebben deze ‘Expanded Text Ads’ (ook wel ETA’s genoemd) groen licht gekregen. Aan het einde van dit jaar zullen de advertenties definitief uitgerold worden. In dit artikel leest u de eerste resultaten voor Praxis en Brico.

Tekst: Nikki Put

Voor een aantal van zijn accounts kreeg online marketingbureau metapeople al toegang tot de bèta-versie van deze expanded text ads. Hoogste tijd dus om te kijken wat het effect is van deze nieuwe advertenties. In dit geval hebben we de ETA’s getest voor een bouwmarkt, in zowel Nederland als België.

Wat is er ook alweer nieuw?
Zoals vorige week al viel te lezen, geven de ETA’s de ruimte voor twee headlines van beide 30 tekens. Daarnaast is er nog ruimte voor 80 tekens in de beschrijvingsregel. Ook de zichtbare url is veranderd: hier voert u nu twee categorieën in achter de domeinnaam, in plaats van dat u zelf de complete url typt met slechts één path. Hierdoor wordt het voor de gebruiker direct overzichtelijk waar de advertentie hem naartoe leidt. Dit ziet er als volgt uit:

Expanded text ads op mobile:

Expanded text ads op desktop:

Afgelopen week hebben we bij metapeople de ETA’s naast de generieke advertenties live gezet om zo te kunnen zien wat beter werkt. Beide soorten advertenties bevatten geen speciale (folder)aanbiedingen.

Daarnaast zijn deze advertenties getest in advertentiegroepen met zoekwoorden zonder brandname. Bovenstaande advertenties zouden in dit geval dus getoond worden bij zoektermen als ‘weber gasbarbecue’ of ‘weber barbecue’, en niet bij ‘praxis weber’ of ‘brico bbq’. Deze tip geeft Google, omdat de ETA’s tot nu toe het grootste effect zouden hebben op non-brand advertentiegroepen.

Tot slot heeft metapeople geen speciale advertentiegroepen aangemaakt voor de ETA-advertenties, maar zijn deze in dezelfde advertentiegroepen geplaatst als de betreffende generieke advertentie om zo efficiënt te kunnen vergelijken.

De resultaten

Brico
Met Brico is de Vlaamse markt getest. De resultaten zijn hieronder te vinden.

Hoewel de expanded text ads in het geval van Brico minder impressies hebben gekregen (1850 vs. 3495), is er een aanzienlijk hoger ctr te zien (5.73 procent vs. 4.95 procent). De gemiddelde cpc van de ETA’s zijn iets hoger dan voor de generieke advertenties.

Praxis

Bij Praxis is te zien dat de ETA’s meer impressies hebben gehad dan de generieke advertenties (10.677 vs. 8.868). De ctr is ook bij Praxis hoger voor de expanded text ads (3.37 procent vs. 2.85 procent). De gemiddelde cpc lag voor de ETA’s iets lager dan voor de generieke advertenties.

Conclusie
De ctr is voor zowel Praxis (NL) als Brico (BE) hoger bij de expanded texts ads. De cpc’s verschillen; in het geval van Praxis waren deze voor de ETA’s lager dan voor de generieke advertenties, terwijl dit bij Brico precies andersom was.

Omdat de expanded text ads ruimte geven voor meer tekens, is het mogelijk hier uw belangrijkste usp’s in te vermelden. Op deze manier geeft u meer gedetailleerde informatie aan de gebruiker. Maar ook de veranderde zichtbare url schept meer duidelijkheid. Dit zou de aanleiding kunnen zijn voor de hogere click through rate.

Natuurlijk moeten we in acht nemen dat het hier gaat om een bèta-versie en moeten we er niet vanuit gaan dat de resultaten in de definitieve versie persé hetzelfde zijn. Maar toch, met de resultaten van de bèta-versie zijn wij erg tevreden. En nu is het wachten tot de uitrol van de definitieve expanded text ads.

Nikki Put is online advertising consultant bij metapeople.