Twinkle | Digital Commerce

Expanded Text Ads in AdWords: wat u moet weten

2017-05-27
180101
  • 3:49

Groot nieuws in sea-land: de bèta-versie van de expanded text ads is uitgerold. Met deze nieuwe opzet bieden advertenties 47 procent meer ruimte om uw boodschap te verkondigen. Een interessante kans voor zowel sea-specialisten als contentmarketeers en copywriters. In dit artikel leest u wat u moet weten over de expanded text advertenties in AdWords.

Tekst: Ben van Bokhoven

Tweede grote wijziging binnen AdWords
Met de invoering van expanded text ads voert Google de grootste wijziging in sinds de oprichting van AdWords. Groot nieuws dus voor sea-marketeers en iedereen die zich bezighoudt met AdWords. Er gaat namelijk veel veranderen. En dat  terwijl de storm rondom het verwijderen van de rechterkolom met advertenties in de search engine result page (SERP) pas net geluwd is. Hoe dan ook, tijd om te kijken naar de nieuwe expanded text ads en uzelf voor te bereiden op de nieuwe mogelijkheden.

Wat zijn expanded text ads?
Expanded text ads zijn eigenlijk precies wat de term zegt: de traditionele tekstadvertenties in AdWords, maar dan met meer ruimte voor tekst. En niet zomaar wat meer ruimte, aangezien het aantal toegestane tekens met maar liefst 47 procent is toegenomen.  Zo is er een nieuwe tweede kopregel beschikbaar met 30 tekens en mag u 80 tekens invoeren bij de advertentietekst zelf.  De gebruikelijke 25-35-35-opzet verandert dus naar 30-30-80. Een behoorlijke uitbreiding.

Wat verandert er?
Met de uitrol van de uitgebreide tekstadvertenties verandert ook het invoerscherm binnen AdWords. Tot nu toe zag u in Google AdWords het volgende scherm:

Eén kopregel + twee tekstregels met 35 tekens per regel dus.

De nieuwe opzet ziet er als volgt uit:


Het valt direct op dat er niet alleen een extra headline is toegevoegd, maar ook dat het voorbeeld de mobiele advertentie als leidend toont. Een duidelijke indicatie dat Google mobiel als de toekomst ziet. Als we de wijzigingen op een rij zetten, ziet dit er als volgt uit:

De ruimte voor tekst in uw advertenties is dus flink toegenomen van 95 tekens naar 140 tekens. Tekstruimte die u mooi kunt gebruiken om uw usp’s of boodschap extra duidelijk in beeld te brengen.

Een ander handig voordeel is dat de zichtbare url bij expanded text ads nu automatisch het hoofddomein aanhoudt en deze niet meetelt in de tekens die u invoert. U heeft in de nieuwe opzet dus extra tekstruimte in de vorm van twee invulvelden met 15 tekens per stuk.

Hoe zien expanded text ads eruit in de SERP?
Door de toegenomen tekstruimte zijn de getoonde advertenties in de SERP bijna twee keer zo groot. De expanded ads vallen dus niet alleen meer op, maar verdringen door hun omvang ook de organische zoekresultaten (nog) verder naar onder.

Onderstaand de oude en nieuwe advertentie naast elkaar:

Bij de expanded text ad valt de titel een stuk meer op. Een grote meerwaarde aangezien de header een beslissende factor is voor bezoekers om wel of niet door te klikken. Daarnaast is de url beter toegespitst op de zoekintentie van de klant en is de advertentietekst iets langer.

Wat zijn de voordelen van de expanded text ads?
De uitgebreide tekstadvertenties brengen diverse interessante voordelen met zich mee voor iedereen die bezig is met AdWords:

Creëer sterkere advertenties: de extra headline en tekstruimte bieden u de kans om uw usp’s en boodschap nog beter over te brengen

- Sterkere zichtbare URL: u kunt de zichtbare url beter toespitsen doordat u naast het hoofddomein ruimte heeft voor 2 x 15 karakters extra

- Hogere CTR: Google voorspelt dat de ctr bij expanded text ads met maar liefst 20 procent toeneemt

- Mobile First:  advertenties zijn standaard geoptimaliseerd voor mobiele apparaten. Belangrijk met het oog op de toenemende rol van mobile

- Responsive: de advertenties passen zich automatisch per device aan

Kanttekening is wel dat de expanded text ads op dit moment nog niet hetzelfde potentiële bereik hebben als de standaard tekstadvertenties. Ook kunnen de prestatiestatistieken nog fluctueren. Google adviseert dan ook om tot de definitieve uitrol standaard en uitgebreide tekstadvertenties te combineren binnen campagnes. Daarnaast worden expanded text ads vooralsnog in de bètaversie niet ondersteund door de AdWords Editor. Bulkwijzigingen zijn dus enkel mogelijk door een spreadsheet te importeren. Google kennende zal de ondersteuning in de Editor snel volgen.

Aan de slag met expanded advertenties in AdWords?
De officiële uitrol van de expanded text ads in AdWords is gepland voor Q3 van 2016. Tot die tijd is het dus afwachten én uzelf voorbereiden op de nieuwe mogelijkheden die deze ontwikkeling met zich meebrengt. Richt u bijvoorbeeld nog meer op het verhogen van de kwaliteit van uw advertenties. Dit wordt in de toekomst namelijk nog belangrijker. Bekijk daarnaast ook met uw seo- en contentspecialist of u nu alvast een format kunt bedenken om de expanded text ads optimaal te benutten. Meer dan ooit geldt dat u samen meer bereikt!

Ben van Bokhoven is online content specialist bij Tribal Internet Marketing.