Twinkle | Digital Commerce

Bol.com drukt ‘prijsuitschieters’ onder partners

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 1:09

Bol.com heeft zijn verkooppartners een e-mail gestuurd waarin het bedrijf uitlegt dat de prijs van hun producten niet sterk mag afwijken van de marktprijs. ‘We willen onze geloofwaardigheid waarborgen en tonen daarom sommige onrealistische prijzen niet.’

Bol.com heeft sinds 2011 in zijn Plaza-verkoopvoorwaarden staan dat zakelijke partners dezelfde prijs voor een product hanteren op het platform als in de eigen webwinkel. ‘Het gaat erom dat je onderaan de streep bij ons hetzelfde betaalt als in de webwinkel van de retailer’, vertelt woordvoerster Marjolein Verkerk aan Twinkle.

Compenseren
‘Deze regel wordt niet altijd gevolgd’, vervolgt zij. ‘Sommige partners rekenen een hogere prijs voor hetzelfde product op onze website, om zo de commissie te compenseren of om meer aan een verkoop via ons over te houden. Maar dat is voor de consument niet wenselijk. Wij zeggen dan dat als partners de commissie voor het miljoenenbereik niet willen betalen, zij niet bij ons hóeven te verkopen.’

Prijsuitschieters
Bol.com heeft nu - los van de regel uit 2011 - besloten om de ‘prijsuitschieters’ die ver boven de marktprijs van een artikel uitkomen niet meer te tonen in het verkopersoverzicht op de productpagina. ‘Wij willen een goede prijs bieden aan de consument’, zegt Verkerk. ‘Soms moeten we dit dan besluiten om onze geloofwaardigheid te behouden.’