Bol.com heeft zijn verkooppartners een e-mail gestuurd waarin het bedrijf uitlegt dat de prijs van hun producten niet sterk mag afwijken van de marktprijs. ‘We willen onze geloofwaardigheid waarborgen en tonen daarom sommige onrealistische prijzen niet.’
Bol.com heeft sinds 2011 in zijn Plaza-verkoopvoorwaarden staan dat zakelijke partners dezelfde prijs voor een product hanteren op het platform als in de eigen webwinkel. ‘Het gaat erom dat je onderaan de streep bij ons hetzelfde betaalt als in de webwinkel van de retailer’, vertelt woordvoerster Marjolein Verkerk aan Twinkle.
Compenseren
‘Deze regel wordt niet altijd gevolgd’, vervolgt zij. ‘Sommige partners rekenen een hogere prijs voor hetzelfde product op onze website, om zo de commissie te compenseren of om meer aan een verkoop via ons over te houden. Maar dat is voor de consument niet wenselijk. Wij zeggen dan dat als partners de commissie voor het miljoenenbereik niet willen betalen, zij niet bij ons hóeven te verkopen.’
Prijsuitschieters
Bol.com heeft nu - los van de regel uit 2011 - besloten om de ‘prijsuitschieters’ die ver boven de marktprijs van een artikel uitkomen niet meer te tonen in het verkopersoverzicht op de productpagina. ‘Wij willen een goede prijs bieden aan de consument’, zegt Verkerk. ‘Soms moeten we dit dan besluiten om onze geloofwaardigheid te behouden.’
Niet meer dan logisch! Commissie te hoog? Dan je producten niet aanbieden via Bol.com.
De commissie die Bol.com vraagt is dermate hoog, dat er in veel segmenten geen cent meer te verdienen valt bij verkoop via Bol.com. Voordeel is een grote(re) hoeveelheid traffic / beter bereik. Het is echter niet gek dat partijen om gezien de commissie kiezen voor het verhogen van de prijs (ten opzichte van de eigen site). Het mag volgens Bol.com niet, maar ik zie het nog regelmatig. Tegelijkertijd wil Bol.com maar wat graag dat er shops aangesloten worden, om het "eigen assortiment" zo breed en compleet mogelijk te houden. Al deze factoren zijn niet altijd met elkaar te rijmen...
Ja de naam gaat eraan. Ze voelen nattigheid. Ook wij ontvingen deze brief. Wij gebruiken bol als afvalbak. Alle oude handel die wij over hebben gaat voor de normale prijs weg. Waar je jaren mee loopt te leuren binnen korte tijd verkocht. Geweldig! Iedereen ziet bol als verkopende partij. Tja als je de grootste wil zijn moet je ook klappen opvangen. Heel erg hoor hoe zo'n bol en Zalando etc. de mensen opvoeden door gratis verzenden heen en terug. Als wederverkoper krijg je wel gewoon een factuur. Wat nou gratis. Klanten heropvoeden zou een mooi doel zijn. Mensen bewust maken van transportkosten! Koop bewuster. Nee marktaandeel kopen is het doel. Grote geld machine kost wat kost.
Commissies lijken nergens na, en nog erger als bol weet wat loopt kloppen ze zelf aan bij fabrikanten. Kortom, Bol als verkoopplatform voor je bedrijf is een gebrek aan visie.
Als bol zo'n hoge commisie rekent gemiddeld rond de 8%, wat in veel segmenten hoger is dan de bruto marge. Pas naar 2 maanden je geld stort, absurde retourvoorwaarden op jouw kosten heeft en ook je nog eens op kosten jaagt voor een koppeling met hun voorraad systeem, tja dan is het toch niet gek dat dan uiteindelijk de aanbiedprijs via bol hoger is. Want bol weet toch ook als ondernemer dat alle gemaakte kosten voor verkoop ten laste van het product komen! Ik zeg commisie lager, leveringsvoorwaarden meer standaard of zelf per leverancier laten bepalen, eerder geld uitkeren en koppeling makkelijker maken, dan gaan de prijzen vanzelf omlaag!
Binnenkort grote leegloop bij Bol.com plaza dus. Bij héél veel productgroepen kan het simpelweg gewoon niet uit om voor dezelfde prijs als op de eigen site te verkopen.
@MiC....toevallig ga ik nu mijn stinkende best doen om jouw winkelnaam boven water te krijgen....jouw bericht hier ga ik dan even communiceren met je potentiele klanten....eens zien wat je daarvan vindt. Onrespectvolle zak hooi!
@Een klant: laten we het even netjes houden.
Gaat bol.com dit andersom dan ook doen? Partners aanspreken die substantieel LAGER dan de marktprijs verkopen?
Ja, en het mag niet eens volgens de Europese mededingingsvoorwaarden wat bol.com hier doet. Je mag andere partijen niet dwingen om op sites buiten bol.com dezelfde prijzen te hanteren. Amazon.co.uk is hiervoor 3 jaar geleden al voor de rechtbank gedaagd en heeft zijn voorwaarden moeten aanpassen.
Wie doet de eerste rechtszaak tegen bol.com?
Wij moesten van onze leverancier met de prijs omhoog terwijl bol.com nog lagere prijzen had. Lijkt mij ook verboden toch?
Er is software beschikbaar die continue BOL afzoekt naar het assortiment dat je aanbiedt. Gaat een conculega onder jouw prijs zitten dan past automatisch de software de prijs in jouw aangeboden feed aan zodat jij weer de goedkoopste bent op BOL. Hoe wil BOL dit tegenhouden.
Bol.com maakt er een puinhoop van en gebruikt zijn machtige marktpositie.
Dwingt kleine en ook grote handelaren om artikelen te verkopen die lager liggen dan de inkoop prijs groothandel.
Bol.com dwingt winkeliers om producten via Bol.com goedkoper aan te bieden dan via andere sites.
Bol, Beslist, Banken, Belasting alles wat met een B begint wil je van je geld afhelpen.
@janus: je bent boogle vergeten ;)
Zelf zit ik in de media, oftewel de verkoop van cd's, dvd's, games, etc.
Op zich al een moeilijke business en nu komt ook nog eens de nieuwe prijsregel om de hoek kijken. Daar gaat ieders omzet....
Grootste probleem is dat leveranciers zonder voorraad en dus met de maximale levertijd van 4-8 w.d. (zeer klantonvriendelijk dus), veelal vanuit het buitenland, nu voorgetrokken worden door de nieuwe prijsregel.
O.b.v. reguliere PPD's wordt je niet eens meer getoond en waarom? Omdat "de relevante marktprijs" tot stand komt door een mix van bovengenoemde partijen. Die werken ofwel o.b.v. groothandelsprijzen (ver onder de PPD's), omdat ze distributeurs of labels zijn (en dus vrijwel altijd onder de (inkoop-)prijzen van winkels opereren), of omdat ze zonder BTW uitleveren aan particulieren vanuit hun magazijn in Zwitserland e.d.
Dat zijn nu degene die dominant zijn op het platform, terwijl zij juist de laagste feedback-scores hebben, de langste levertijden en de meeste klachten. Complimenten voor Bol om nu ineens de prijs belangrijker te vinden dan kwaliteit en snellere levertijden - maar niet heus. Hadden ze het systeem niet simpelweg wat inventiever kunnen inrichten? Geef de klant de keuze tussen wat belangrijker is: prijs of levertijd, of een ideale mix hierin.
Vooral bij de kleine inkoopprijzen moeten plaza-verkopers soms wel een factor x3.0 hanteren om er letterlijk een euro aan te verdienen. Hier zijn wat voorbeelden waardoor je als verkoper dus stukloopt op het nieuwe beleid en dus niet meer wordt getoond als aanbieder:
Alles o.b.v. verzending met frankeermachine en eerlijke BTW-afdracht!
PPD Prijs op Bol Brutowinst Bol rekent zelf Prijsoverschrijding
3,00 > 10,95 > 1,02 6,95 ex vzk 1,00 boven max.
4,00 > 12,50 > 1,11 8,95 ex vzk 0,55 boven max.
5,33 > 14,50 > 1,19 10,99 ex vzk 1,51 boven max
Een goed voorbeeld is het derde voorbeeld (EAN 8715576125324) > Hier wordt je dus niet meer getoond en ik zie (behalve Bol) enkel verkopers zonder voorraad en dus een doorbesteltijd. Als verkoper met verzending tot 17.00 uur wordt je nu volledig genegeerd.
De brutowinst wordt door dit beleid verder verlaagd en wij moeten ook nog eens opdraaien voor eventuele retouren. Zoals een andere verkoper al aangaf zijn er app's die de prijzen scannen van andere verkopers en constant 1 cent eronder gaan zitten. Dat is een vicieuze cirkel in een negatieve spiraal.
Bol moet eens leren om 1) de klant vooraf beter te informeren over de mogelijkheden, aangezien teveel informatie van andere verkopers op onderliggende velden staat en dus niet op de allereerste detailpagina, en 2) zich niet constant moeten laten leiden door klanten die vooraf niet eens kunnen bedenken om even een prijscheck te doen. Bol promoot zich namelijk niet als prijsvechter. In mijn optiek richten zij zich al jaren op redelijke levertijden en verkopers die dat beleid naleven worden nu simpelweg benadeeld. Schande.
Het gaat erom dat je onderaan de streep bij ons hetzelfde betaalt als in de webwinkel van de retailer, vertelt woordvoerster Marjolein Verkerk aan Twinkle.
Aan dit principe valt per definitie niet te voldoen: je bent namelijk verplicht om op BOL plaza je artikelen inclusief verzendkosten aan te bieden. Op je eigen site kun je nog het principe hanteren 'gratis verzending boven bedrag X' (= vaak meerdere producten in het winkelwagentje), maar als een consument meerdere producten van jou via BOL Plaza koopt, wordt-ie daarvoor (hard) gestraft en kom je ook uit boven de prijs die je zelf op je eigen site rekent.
Vooral voor laaggeprijsde artikelen (< 10 euro winkelwaarde incl. BTW) kom je hier als plaza verkoper hopeloos mee in de knoei. </p>