Rakuten trekt zich terug uit een groeiend aantal landen. De Japanse e-commerce reus sluit zijn marktplaatsen in Engeland en Spanje, om zich te concentreren op Duitsland en Frankrijk. De kans dat Rakuten nog een zware stempel op de Nederlandse markt zal drukken, is klein.
Anders dan Alibaba, dat primair verkoop aan Chinezen faciliteert voor Westerse merken en retailers, was Rakuten druk bezig een positie te claimen binnen Europa. Daarvoor deed het bedrijf verschillende acquisities.
Play.com
Zo nam Rakuten het Britse Play.com vijf jaar geleden over, om de site om te vormen tot een marktplaats en te rebranden tot Rakuten.co.uk. Daar gaat de stekker eind augustus uit. Ook in Spanje en Oostenrijk stopt Rakuten met de marktplaatsactiviteiten. Verklaring: ‘The cost of growth relative to the size of the businesses has led to plans to close these operations.’ Verkopers op Rakuten.at worden desgewenst gemigreerd naar Rakuten.de.
Duitsland en Frankrijk
In Duitsland blijven de martkplaatsactiviteiten gehandhaafd, net als in Frankrijk. In die landen werd Rakuten actief via overnames van respectievelijk Tradoria en PriceMinister.
Azië
Ook in Azië is Rakuten bezig met herstructureren. Het bedrijf sloot een pact met eBay in Zuid-Korea en het staakte zijn activiteiten in Indonesië, Maleisië en Singapore.
Lees ook: Rakuten opent winkel op Jd.com (17 december 2015)
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Rakuten sluit Europese marktplaatsen
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.