Nederlandse online verkopers hebben omzettechnisch een sterk eerste kwartaal achter de rug, blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). De detailhandelsbestedingen op internet groeiden met 22 procent. Webwinkeliers spannen de kroon.
De webomzet van ondernemers die primair online verkopen ('webwinkels'), groeide in de eerste drie maanden van dit jaar met 29 procent. Dat is bijna twee keer zo hard als die van de zogenoemde ‘multi-channelers’ (15 procent groei).
Kentering
Met die laatste groep doelt het CBS op retailers uit de winkelstraat voor wie ‘de verkoop via het internet een nevenactiviteit is’. Vooral zij profiteerden de laatste jaren van de online bestedingsgroei, maar eind vorig jaar vond er een kentering plaats. Sindsdien winnen pure players terrein terug:
Food versus non-food
De totale detailhandelsbestedingen (online en offline) namen in het eerste kwartaal van dit jaar met 1,6 procent toe. ‘De groei komt vooral van de foodsector en de webwinkels. In de non-foodsector was de omzet gelijk aan een jaar eerder’, rapporteert het CBS.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Pure webwinkels profiteren het meest van online groei
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.