Sjoprz vergelijkt bijna alle merkproducten in de Nederlandse supermarkten. Sinds kort geeft de app gebruikers een seintje als geselecteerde producten ergens worden afgeprijsd. Oprichter Gaspard Jaspars werkt ondertussen aan een koopknop.
Dat vertelt Jaspars van de Eindhovense startup aan de collega’s van Shopper Marketing Update. Sjoprz toont informatie van dertien supermarkten, binnenkort wordt een veertiende toegevoegd. De ketens zouden samen goed zijn voor een marktaandeel van 78 procent in de Nederlandse supermarktomzet.
95 procent merkassortiment
Met de veertien supers maakt Sjoprz ruim negentigduizend producten ofwel zo’n 95 procent van de merkartikelen in de Nederlandse schappen vergelijkbaar, aldus Jaspars. ‘Lidl doet niet mee, die verkoopt geen merkartikelen, bovendien laten we ook de echt kleine organisaties buiten beschouwing.'
Besparen
Volgens Jaspars kan een gezin met twee kinderen door de inzet van de supermarktvergelijker ongeveer 3.000 euro op jaarbasis besparen. 'Prijsvoordeel is de belangrijkste driver voor het gebruik, terwijl de tool tevens kan worden ingezet om gezonde producten te selecteren.' De initiatiefnemer voert gesprekken met ketens om transacties in zijn app mogelijk te maken, wanneer er een koopknop komt kan hij daarom nu nog niet zeggen.
Persoonlijke folder
Gebruikers van Sjoprz kunnen een favorietenlijstje aanmaken door artikelen in hun koel- en voorraadkast te scannen. Vervolgens krijgen ze wekelijks een soort persoonlijke reclamefolder, die beter wordt naarmate de app langer wordt gebruikt. Ook producten die iemand zelf niet eerder heeft gekocht, maar passen bij iemands boodschappenprofiel, kunnen aan de persoonlijke folder worden toegevoegd. Sinds een recente update krijgen gebruikers een seintje als een favoriet product ergens in de aanbieding gaat.
Superscanner.nl
Sjoprz heeft een concurrent in Superscanner.nl, dat sinds kort prijzen van Albert Heijn, Jumbo, Plus en Dekamarkt vergelijkt. Ook die startup werkt aan een besteloptie. Jumbo-oprichter Jan Meurs had dezelfde ambitie met zijn Fair Sharing Foundation, maar die supermarktvergelijker lijkt een stille dood te zijn gestorven. Ook Boodschapp redde het niet.
Dan moet je dus voor elk product naar een andere supermarkt, dan zou ik wel op de fiets gaan anders bespaar je als nog niks;-)
Mijns inziens te productgericht ipv consumentgericht.