Twinkle | Digital Commerce

Sjoprz vergelijkt prijs boodschappen in ‘alle supermarkten’

2017-05-27
180101
  • 1:34

Met Sjoprz kunnen consumenten voortaan met hun smartphone de prijs van een product in 'alle (web)supermarkten' vergelijken. De app bevat informatie over ruim 80 duizend artikelen uit supermarkten, drogisterijen en lokale voedselwinkels.

Oprichter Gaspard Jaspars zag een gat in de markt toen hij zijn eigen jaarlijkse uitgaven aan boodschappen onder de loep nam. ‘Ik wil weten wat ik koop en waar ik dat het beste kan doen zodat ik goedkoper, gemakkelijker en gezonder boodschappen kan doen’, laat hij optekenen in een persbericht. Om consumenten te helpen in het gezonder eten, bevat Sjoprz ook informatie over de voedingswaarde per product.

Aanbiedingen
De consument kan een product met zijn smartphone scannen om een prijsoverzicht te krijgen van de winkels waar het item wordt verkocht. Hij krijgt daarnaast een waarschuwing als een ‘favoriet artikel’ ergens in de aanbieding is.

Test
De app is de afgelopen tijd getest. De komende periode wordt het aantal winkels in de vergelijker uitgebreid, waardoor consumenten ook de prijzen van de bakker of groenteboer om de hoek onder de loep kunnen nemen.

Shopfunctie
Sjoprz is gratis te downloaden. Het bedrijf verdient aan advertenties, marktonderzoek en ‘sjopdealz’. In de toekomst moet de app een shopfunctie krijgen, zodat consumenten hun boodschappenlijstje digitaal aan bijvoorbeeld de plaatselijke groenteboer kunnen doorgeven.

Fair Sharing Foundation
Sjoprz is niet de eerste boodschappenvergelijker op de markt. Eerder lanceerde Jumbo-oprichter Jan Meurs al een mobiele applicatie en een prijsvergelijkingssite voor boodschappen, onder de zelfopgerichte Fair Sharing Foundation. Hij ontving weinig steun van de Nederlandse supermarktketens voor zijn initiatief: ‘Ik heb aan enkele supermarkten gevraagd of ze mee willen werken, maar niemand wilde’, zei hij bij de live-gang begin dit jaar.

Boodschapp kopje onder
Vorige maand strandde de supermarktapplicatie Boodschapp en zijn aanbieder Goodso. De websupermarkt voor glutenvrije producten Goodso moest een kleine drie jaar na opening sluiten. Het bedrijf kon een derde financieringsronde 'niet tijdig afronden'.