Twinkle | Digital Commerce

Het redesign van… KommaGo

2017-05-27
180101
  • 3:41

Webwinkeliers en e-commerce organisaties vertellen over hun nieuwe webwinkeldesign. Wat is er veranderd, vergeleken met de oude site? Wat zijn de verwachtingen? Was het geplande budget toereikend? En welke lessen heeft het project opgeleverd? Deze keer: KommaGo.

Tekst: Marit Smits / Beeld: BBP Media/Twinkle

Wie is KommaGo?
KommaGo verkoopt al vijftien jaar via verschillende nichewebwinkels technische producten voor het mkb en de professionele gebruiker. ‘Het assortiment is erg breed, van wifi-apparatuur tot aan ledverlichting’, vertelt e-commerce manager Nico de Nooijer. ‘Consumenten komen binnen via één van onze twintig online winkels en hebben contact met een productspecialist die de klant van A tot Z begeleidt in het koopproces. Je kunt bijvoorbeeld een wifiversterker kopen via Wifishop.nl, maar je kunt ook bij ons terecht om je hele kantoorpand van ledverlichting te laten voorzien via Ledlichtstore.nl. Van advies tot installatie, het hele pakket is aanwezig.’

Waarom een nieuwe website?
De webwinkels van KommaGo moeten flink groeien dankzij een nieuwe kennisstrategie, die in 2014 werd bedacht en ingevoerd. ‘De afgelopen jaren zaten we al behoorlijk in de lift: in 2015 steeg onze omzet bijvoorbeeld met 25 procent’, zegt De Nooijer. ‘Maar onze unieke propositie van kennis en service viel niet op binnen de overvolle e-commerce markt. De vernieuwde sites moeten duidelijk maken dat je bij KommaGo te maken hebt met een organisatie waar mensen met verstand van zaken werken. Echte kennis is online lastig te vinden, maar dat vind je wel bij ons. In de nieuwe webwinkels komt de bezoeker sneller bij de informatie die hij zoekt en krijgt hij advies van onze productspecialisten. Wij wilden hun schat aan kennis online duidelijker beschikbaar maken.’

Is alleen het ontwerp van de website gewijzigd of zijn er functionaliteiten aan toegevoegd?
Het ontwerp van KommaGo’s websites is onder handen genomen en vormt de basis voor de uitvouw van een reeks nieuwe functionaliteiten. ‘Dit gaan we de komende tijd stapsgewijs doen’, vertelt De Nooijer. ‘Het is nu bijvoorbeeld mogelijk om producten binnen alle KommaGo-shops te zoeken in één zoekfunctie. Ook is het winkelmandje universeel geworden. Zo kun je je order meenemen naar alle webwinkels binnen ons portfolio. Daarnaast zijn we bezig met een uitgebreid klantportaal, een productvergelijker en veel handige filters om met enkele muisklikken direct bij het juiste product te komen.’

Welke wijzigingen zijn er gemaakt op het gebied van mobiel?
KommaGo lanceerde in april 2015 aparte mobiele websites voor zijn merken. ‘Deze sites hebben voor een verhoogde mobiele conversie gezorgd en onze organische ranking op een positieve manier beïnvloed’, aldus De Nooijer. ‘We willen uiteindelijk afstappen van de mobiele sites en overgaan naar volledige responsive webwinkels, maar dat stond nu nog niet op de planning.’

Wat zijn de verwachte verbeteringen van de nieuwe website?
De manier waarop klanten de webwinkels ervaren staat voor KommaGo voorop. De Nooijer: ‘Voor de reguliere online orders verwachten we uiteraard een verhoogde conversie, lagere bounce rate en een verhoging van het gemiddelde orderbedrag. Maar de klanttevredenheid is van groter belang; we willen dat bezoekers een fijne ervaring hebben op onze websites en dat zij zien dat we meer te bieden hebben dan een gemiddelde webwinkel.’

Is de website extern of intern ontwikkeld?
KommaGo bedenkt en werkt websiteverbeteringen in huis uit. ‘Onze websites zijn gekoppeld aan ons ERP-systeem, dat ook in huis is ontwikkeld’, zegt De Nooijer. ‘Dankzij deze combinatie kunnen we zowel de backoffice als de webshops helemaal naar onze wensen ontwerpen.’

Is het geplande budget overschreden?
De Nooijer: ‘Nee, we gaan eigenlijk zelden over ons budget heen.’

Wat zijn achteraf gezien de lessen?
‘Bij het ontwikkelen van zowel een nieuw websiteontwerp als nieuwe functionaliteiten is het belangrijk dat je niet te veel in één keer wilt doen’, zegt De Nooijer. ‘De meeste door ons bedachte functionaliteiten moeten we de komende weken en maanden nog invoeren. Om live te kunnen gaan moet je echter ergens een lijn trekken in wat wel en niet in de eerste versie zit. Het nieuwe ontwerp was de basis die we nodig hadden om ook de nieuwe functionaliteiten te kunnen implementeren. Bij de conceptfase zie je in gedachten een compleet nieuwe website met alle toeters en bellen voor je. Uiteindelijk vouw je het in fases uit, wat het eindresultaat ten goede komt.’

Welke stappen wilt u in de nabije toekomst maken met de nieuwe website?
KommaGo wil zo snel mogelijk de vele nieuwe functionaliteiten in de websites implementeren. De Nooijer: ‘Op de lange termijn moeten de websites, mede door de gedeelde zoekmachine en winkelmand, bijdragen aan de naamsbekendheid van KommaGo. Onze missie is techniek toegankelijk maken. Klanten moeten zowel online als offline volledig ontzorgd worden en kunnen vertrouwen op onze expertise. Daarmee moet KommaGo de grootste online leverancier van technische producten voor het mkb worden.’

Oude homepage Wifishop.nl

Nieuwe homepage Wifishop.nl

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 4-2016.