De verdieping van de service heeft bol.com gisterenavond de prestigieuze titel Beste Webwinkel van Nederland opgeleverd. ‘De verbeteringen aan onze winkel hebben ervoor gezorgd dat steeds meer Nederlanders en Belgen bij ons winkelen; onlangs verwelkomden wij onze 6 miljoenste klant’, aldus directeur Daniel Ropers.
Bol.com werd gisteren tijdens de uitreiking van de Nationale Thuiswinkel Awards door de vakjury gewaardeerd om zijn focus op klanten, in plaats van ‘sexy’ te zijn als bedrijf. De retailer ontving naast de belangrijkste prijs van het jaar ook een Publieksprijs XL in de categorie Warenhuis.
‘Klantenthousiasme’ stijgt
Ropers laat weten dat de omzet van bol.com nog nooit zo hard is gegroeid. ‘Ook zijn klanten steeds enthousiaster’, zegt hij. ‘Het klantenthousiasme dat wij dagelijks meten is nog nooit eerder zo snel toegenomen als in opzichte van 2014. Al die waardering die we zien en voelen, van onze klanten en ook de vakjury, geeft ons nog meer energie om volop door te gaan op de ingeslagen weg, en in 2016 een nog betere winkel te bouwen voor onze klanten.’
Jaren vol prijzen
Bol.com werd ook in 2014 uitgeroepen tot Neerlands (en Europa’s) beste webshop, net als in 2011. In de tussenliggende jaren (2015, 2013 en 2012) ging Coolblue er met de hoofdprijs vandoor. Behalve de Rotterdamse concurrent bleef Bol.com dit jaar ook medegenomineerde Belsimpel.nl voor.
jammer dat steeds meer externe leveranciers steeds minder enthousiast worden van bol.com.
Het retourpercentage wordt met de dag hoger en de marges kleiner. Jammer dat bol.com het de klanten steeds maar makkelijker probeert te maken om dingen te bestellen, uit te proberen en bij enige twijfel dan maar terug te sturen.
En als je het dan nog netjes terug krijgt is maar de vraag.
Is dat niet het idee achter een webshop, klanten zo makkelijk mogelijk maken te bestellen? Of werp jij liever zoveel mogelijk drempels op voor een bestelling?
Het retouren is niet zozeer iets van Bol.com, maar gewoon een wet, je mag gewoon alles binnen 14 dagen na bestelling aanmelden voor retour, het enige wat je hierbij als shopeigenaar kan doen is evt kosten in rekening brengen voor beschadiging. Goed omgaan met retouren is zeker zo belangrijk als goed omgaan met nieuwe bestellingen.
De marges die externe wnkeliers moeten inleveren op dit soort platforms is veel te hoog en zal op termijn geen haalbare kaart blijken. Ook hoor ik geluiden dat er te lange aanlevertijden zijn voor goederen die besteld worden bij de externe aangesloten partijen. Maar welgemeend gefeliciteerd hoor BOL.com
Ik vind je een slechte ondernemer als je als webshophouder je producten op bol.com zet. Je geeft ze hiermee alle data die ze weer kunnen gebruiken om de producten zelf in te gaan kopen. Een beetje ondernemer zet zijn assortiment niet op sites als bol.com en amazon.
Je producten op Bol.com plaza: wel of niet doen? De reactie van @Hugo is logisch, marges en aanlevertijden zijn belangrijk, maar getuigt van korte termijn visie, want mist datgene wat voor een slimme webwinkelier het allerbelangrijkste is....
@De Groot begrijpt het mijns inziens wel: zelf al zouden de marges goed zijn, en de aanlevertijden ok, dan nog moet een webwinkelier natuurlijk Nooit en te Nimmer al zijn productdata aan Bol geven, want die rent ermee weg. Je hardlopers (top 10 producten) worden binnen 3 weken door Bol zelf direct verkocht, en jij wordt bedankt voor de data en mag blijven voor de long tail producten. Dit is geen paranoia: heb nu al van verschillende webwinkels gehoord dat Bol dit doet.
En als klap op de vuurpijl & aanvulling op De Groot: Bol heeft trouwens ook je klantdata: ze had al NAW gegevens, maar weten nu ook precies welke klanten welke producten bij je gekocht hebben. Nooit doen dus: een platform dat ook zelf verkoopt heeft bij voorbaat andere prioriteiten dan jouw business succesvol maken. Gedreven door Winstmaximalisatie zullen ze altijd kiezen voor hogere marges door de 'middle man' er tussenuit te snijden.