Twinkle | Digital Commerce

Enorme groeiversnelling Nederlandse e-commerce

2017-11-08
180101
  • 1:36

De online consumentenbestedingen in Nederland zijn afgelopen jaar met 16,1 procent gegroeid, bijna twee keer zo hard als een jaar eerder (8,4 procent). In totaal gaven webshoppers vorig jaar 16,07 miljard euro uit op internet, waarvan ruim de helft aan producten.

Dat staat in de nieuwe Thuiswinkel Markt Monitor, met resultaten van het laatste kwartaal van 2015 en het hele afgelopen jaar. Het onderzoek naar online consumentenbestedingen in Nederland wordt in opdracht van Thuiswinkel.org en met sponsorgeld van PostNL uitgevoerd door GfK.

Producten streven diensten voorbij
Voor het eerst besteedden Nederlandse webshoppers in een jaar meer aan producten dan aan diensten: 8,41 miljard euro versus 7,66 miljard euro, volgens de gehanteerde definitie. De online productverkopen groeiden met 21,9 procent ook veel harder dan de online verkoop van diensten (10,3 procent). Thuiswinkel.org-directeur Wijnand Jongen wijst erop dat de groei van de totale detailhandelsbestedingen grotendeels te danken is aan de sterk gestegen productuitgaven online.

Online bestedingsgroei in kwartalen
Hieronder is te zien dat in het afgelopen kwartaal voor ruim 4,7 miljard euro online werd gekocht, dik een half miljard meer dan in dezelfde periode van 2014.

Meer aankopen, iets lager bonbedrag
Het aantal online consumentenaankopen in Nederland groeide vorig jaar nog harder dan de uitgaven, met 17,4 procent tot 142 miljoen. Het gemiddeld bestede bedrag daalde dan ook met een procentje, tot 113,04 euro per aankoop. Opvallend is dat het aantal aankopen van diensten sterker toenam (22,2 procent) dan het aantal productaankopen (plus 16,1 procent), terwijl de totale uitgaven juist bij die tweede groep het hardst stegen.

Exponenten: speelgoed en food
GfK noemt speelgoed en supermarktproducten als opvallende groeiers in met name het laatste kwartaal. Daarin werd 36 procent van alle speelgoeduitgaven online gedaan (114,48 miljoen euro). De bestedingen aan food en nearfood kwamen in het hele afgelopen jaar uit op 700,46 miljoen euro, 40 procent meer dan in 2014.