Twinkle | Digital Commerce

CBS: online omzetgroei bijna verdubbeld in 2015

2017-11-08
180101
  • 1:18

Online verkopers hebben een topjaar achter de rug, getuige nieuwe cijfers van het Centraal Bureau voor Statistiek. De detailhandelsbestedingen op internet groeiden vorig jaar bijna twee keer zo hard als in 2014. Vooral online retailers met winkels profiteerden.

Het CBS rapporteert een webomzetgroei van 20 procent voor 2015, versus 11 procent het jaar ervoor. Het bureau noemt geen concrete omzetcijfers, noch oorzaken voor de enorme online groeispurt. De totale detailhandelsbestedingen zaten in de lift, maar dat biedt slechts een gedeeltelijke verklaring.

Online verkopers met en zonder winkels
Het CBS brengt sinds enige tijd ook in kaart welke retailers het meest profiteren van de online omzetgroei: zijn het de verkopers die primair op internet zaken doen, of verkopers met een oorsprong in de winkelstraat, de zogenoemde ‘multi-channelers’? De laatste groep heeft afgelopen jaar het best geboerd online, met een groei van 23 procent. De ‘webwinkels’ zagen hun omzet met 18 procent groeien:

Sterkste groei sinds 2008
De totale detailhandelsbestedingen lagen afgelopen jaar 1,4 procent hoger dan in 2014, mede dankzij de goede slotmaand (3,3 procent groei in december). De groei was sinds 2008 niet zo groot, sindsdien was er zelfs vaker sprake van krimp dan van groei:

Meer omzet, lagere prijzen
Nederlandse detailhandelaren verkochten vorig jaar meer producten (plus 2,3 procent), die gemiddeld voor een lagere prijs (1 procent) over de toonbank gingen. De bestedingen aan food groeiden met 2 procent, die aan non-food met de helft van dat percentage.