Coolblue opent depots in Nieuwegein en Oostzaan voor zijn eigen bezorgdienst CoolblueBezorgt. Het bedrijf onderzoekt nog of andere depotlocaties nodig zijn voor landelijke dekking.
Op zijn vacaturepagina zoekt Coolblue sinds kort naar een ‘chauffeur bezorging’ en een ‘teamleider bezorging’ in Oostzaan. Eerder deze week waren deze vacatures ook voor de locatie in Nieuwegein te vinden, maar de retailer heeft deze locatie van de website gehaald.
Meer locaties
Desalniettemin bevestigt een woordvoerder van Coolblue de opening van de locaties aan Twinkle. ‘Ja, Nieuwegein en Oostzaan zijn inderdaad locaties voor depots van CoolblueBezorgt. Coolblue is nog aan het onderzoeken of er verder nog depots komen voor CoolblueBezorgt. Uit dat onderzoek moet nog blijken hoeveel dat er worden en waar die komen. Dat is nu nog niet bekend.’
Tussenstationnetje
Eind dit jaar wil Coolblue in heel Nederland bezorgen, liet eindbaas Pieter Zwart in februari al weten. Nu rijden de busjes alleen nog rond in Brabant, Limburg en Rotterdam en wordt het witgoed vanuit het distributiecentrum in Tilburg geleverd. Maar: ‘Het is niet zo logisch om een wasmachine straks vanuit Tilburg naar een klant in Groningen te brengen. Een tussenstationnetje is dan efficiënt, noem het een hub. Wij kunnen ook rekenen’, zei Zwart.
In Twinkle 3-2016 (verschijnt 22 maart) bespreken experts uit de branche de voor- en tegens van een eigen bezorgdienst in de rubriek Branchegeluiden.
Begrijpelijk dat je je merk/servicewaarden optimaal wilt ondersteunen, maar ik ben er van overtuigd dat de rekensom niet positief is. Er zijn in NL een klein aantal partijen die tweemans bezorgingen doen van witgoed en groot bruingoed als 50+inch TV's. Ik weet zeker dat met de juiste partner geen gesprekken zijn gevoerd, anders had Coolblue anders besloten. Naast Dynalogic is er tenminste nog één partij die dit met het verwachte service niveau kan...... Nu dus extra kosten, extra milieubelasting en vertraagde uitrol....... Ik merk dat Coolblue door de groei niet meer de scherpte heeft die het had. Gemiste kans!
Nattuurlijk zijn er meer partijen die dit kunnen doen maar een zeer belangrijke invloed ligt in het volume en controleren van de servicegraad of serviceniveau. Daarnaast komt natuurlijk ook interne effort en organisatie change om de hoek kijken.
Het is dus niet alleen in financiele cijfers uit te drukken lijkt me.
Jeroen Bos indien dat het geval is, welke 2 partijen zouden dit dan beter kunnen doen in jouw optiek?