Twinkle | Digital Commerce

‘Data fundament van groei voor Nespresso’

2017-05-27
180101
  • 1:59

Data is dé business driver voor Nespresso. Op basis daarvan heeft de nummer 20 van de Twinkle100 avondbezorging geïntroduceerd. Binnenkort komt het eerste datagedreven slimme Nespresso-apparaat voor thuis op de markt. ‘Of die een bestelknop heeft? Misschien.’

Dat zei Art Valkenburg vandaag op Data Driven Commerce. De e-business director Benelux sprak over ‘het groeifundament’ van de koffieverkoper. Nespresso’s datastrategie kent drie pijlers, die hij nader besprak: datacollectie, marketing automation en customer lifestime management. Ze moeten bijdragen aan een ‘contextueel relevante merk- en shopervaring over de kanalen heen’.

Service-innovatie
Net als VODW’s Marcel van Brenk eerder op de dag zei Valkenburg dat service-innovatie tegenwoordig per definitie datagedreven is. Hij gaf de recente lancering van avondbezorging als voorbeeld: ‘We wisten dat veel consumenten eind van de ochtend of rond lunchtijd bestellen bij ons in de webwinkel. Daarnaast weten we dat het eind van de dag, tegen zessen, altijd heel druk is in de boutiques. We hebben dat eens nader bekeken. Uit een analyse bleek dat 30 tot 40 procent van onze klanten behoefte zou hebben aan bezorging op dezelfde avond.’

Same day delivery
Samen met DHL Parcel startte Nespresso afgelopen najaar een pilot met same day delivery voor orders tot 12.00 uur ’s middags. Klanten betalen er momenteel iets meer voor dan voor standaard levering. Valkenburg: ‘We kunnen nu kijken wat er gebeurt bij verschillende tarieven. Welke invloed heeft deze extra bezorgoptie op het mobiele bezoek? Misschien besluiten we op basis van de data wel de minimale bestelwaarde van cups (nu 200 stuks, red) te verlagen, als de vraag door deze premium service toeneemt.’

Boutiques
De webwinkel is hier ‘by far de grootste winkel’ voor Nespresso, aldus Valkenburg. Hij vertelde dat het koffiemerk er dit jaar drie eigen boutiques bij krijgt in Nederland, waarvan in ieder geval een in Eindhoven. Nespresso heeft besloten te vertrekken uit de Bijenkorf en direct fysieke contact te versterken met nieuwe, eigen winkels. Het bedrijf zal de komende tijd ook werk maken van mobiele segmentatie en personalisatie, op basis van locatie en gedrag.

Internet of Things
Ook Internet of Things (IoT) heeft de aandacht van Nespresso. ‘We komen binnen zeer afzienbare tijd met nieuwe koffiemachines voor consumenten', verklapte Valkenburg. 'Die kunnen communiceren met andere devices.’ Of er een directe bestelknop op komt, wilde hij vandaag in Utrecht niet zeggen. Het apparaat kan een koffiedrinker straks allicht duidelijk maken dat zijn cupjes opraken. Nu nieuwe bestellen?
 
Lees ook: Nieuwe site voor Nespresso (8 juli 2015)