Het duurt niet lang meer voordat China goed is voor de meerderheid van alle online retailaankopen ter wereld. Dan nog steeds zijn er vele honderden miljoenen Chinezen die geen webshopper zijn.
‘China zal de mondiale e-commerce compleet domineren’, schrijft Alizila op basis van prognoses van eMarketer. Nog niet zo lang geleden heeft u op deze site al kunnen lezen over de Chinese verwachtingen van dat onderzoeksbureau, toen tot 2018. Inmiddels zijn ze doorgetrokken tot 2019.
In dat jaar zullen de Chinese online retailbestedingen ongeveer drie keer zo hoog liggen als afgelopen jaar, om tegen de 2 biljoen dollar uit te komen (1.973,04 miljard dollar, om precies te zijn). Dit bedrag vertegenwoordigt 55 procent van de wereldwije retail e-commerce sales:
Groeipotentieel
Anno 2019 telt China 600 miljoen webshoppers volgens eMarketer. Dat is nog altijd maar iets meer dan de helft (51,7 procent) van de bevolking. Ook een andere statistiek duidt op een enorm groeipotentieel in de verdere toekomst: ondanks de achterblijvende penetratie van online shoppen, worden in 2019 nergens ter wereld zo veel van de retailbestedingen online gedaan: 33,6 procent. Het betekent dat Chinezen die online shoppen, dat buitengewoon veel doen.
De vraag die dan opdoemt: Moet ik daar als (online) retailer iets mee en zo ja wanneer en hoe? Ik denk dat het antwoord hierop heel vaak ja is en hoe eerder, hoe beter, natuurlijk afhankelijk van uw product en service-insteek. Maar toch, de kansen liggen er (ook de bedreigingen natuurlijk want de Chineze bieden hier ook producten aan). Vraag blijft altijd of je iets te bieden hebt, soms zit dat in vreemde zaken en je hoeft er niet eens altijd producten naartoe te verschepen, dat doen zij vaak beter naar hier (een klant van mij biedt juist hier service aan Chinese B2B bedrijven, een ander aan Chinese particulieren).