Macintosh, V&D en DA gingen eind vorig jaar failliet. In 2016 zullen er meer klappen vallen in de fysieke winkelstraat, verwacht Cor Molenaar: ‘Dit is pas het begin.’ Hij noemt veertien namen van ketens waarvoor veel werk aan de winkel is.
‘De wereld is zo dynamisch aan het veranderen op dit moment, dat ook vele andere ketens (dan de genoemde failliete bedrijven, red.) fors, heel fors moeten ingrijpen’, zegt de bijzonder hoogleraar in De Telegraaf.
Ketens die aan de bak moeten zijn onder andere Bristol, Hema, Blokker, Kijkshop, Jamin, BCC, Expert, Tuincentrum Overvecht, Gamma, Kwantum, Hunkemöller, Intertoys, Bart Smit en Miss Etam, aldus Molenaar. ‘Ik ga niet zeggen dat deze ketens omvallen, maar er moet bij deze ketens echt wat gebeuren. En snel ook.’
Vraageconomie
De genoemde formules zouden beter moeten inspelen op het definitief veranderde gedrag van de consument; de aanbodeconomie is een vraageconomie geworden, schetst Molenaar.
Samenwerking
Volgens de bijzonder hoogleraar, verbonden aan de Erasmus Universiteit Rotterdam, krijgen niet alleen retailers, maar ook leveranciers, vastgoedaanbieders en gemeenten het moeilijk als ze zich niet snel aanpassen; de hele keten wordt getroffen. Hij pleit dan ook voor samenwerking tussen de verschillende stakeholders om de toekomst van winkelgebieden veilig te stellen.
Denk ook dat er in het nieuwe jaar nog een verdere consolidatie gaat plaatsvinden (wellicht ook online).
Maar ben wel benieuwd waarom juist al deze namen genoemd worden?
Bijvoorbeeld Hunkemöller: die groeiden de afgelopen 5 jaar van 235M naar 300M omzet, ze werden in 2010 gekocht voor 265M om slechts vijf jaar later voor 440M naar een volgende eigenaar te gaan. Het stoffige imago werd m.i. knap omgetoverd tot een '2016 look' zowel qua winkels als marketing met o.a. de Sylvie Meis campagnes (e.e.a. misschien behoorlijk geinspireerd op Victoria's Secret, maar dan nog).
Een aantal hebben inderdaad een strategische verandering nodig. Maar sommige zijn inkoppers omdat allang bekend was dat ze verlieslijdend zijn.
Om succes te hebben én te behouden dien je minimaal onderscheidend vermogen te hebben. Veel gehoord over de V&D is dat je niet meer echt weet waarvoor je er naar toe moet.
Een aantal 'brands' kunnen zich makkelijk aanpassen zoals de speeldgoedwinkels (overigens zijn zowel Bart Smit als Intertoys van de Blokker holding). Denk aan richtingen als bepaalde leeftijd categorieen of specialist in een x aantal merken.
De grote heel breed georienteerde partijen als Hema zullen harder aan de bak moeten lijkt mij.