Twinkle | Digital Commerce

5 optimalisatietips

2017-05-27
180101
  • 2:20

Ziet u optimaliseren als tactiek om een campagne succesvol te laten worden, of om een kanaal beter in te zetten voor extra conversies? Of ziet u optimaliseren als de manier om sneller te groeien en beter te worden dan al uw concurrenten?

Optimaliseren is een voordeel voor de gehele organisatie. Blijft u achter de concurrentie aanhobbelen of wilt u vooroplopen? Vijf tips om de juiste mindset te krijgen.

Tekst: Amanda van der Linden

1. Wees niet bang om fouten te maken}
Zet een open en eerlijke cultuur neer en laat zien dat het niet erg is om fouten te maken, integendeel. U zult zien dat het team dat vaker een 'fout' maakt, dat vaker een hypothese heeft opgesteld die uiteindelijk niet waar blijkt te zijn, veel meer waarde voor de organisatie heeft dan elk ander team. Vanuit fouten komen vaak de meeste learnings en vanuit deze learnings komen de testen die wel voor een enorme win zorgen. Ideeën, en daarmee ook de groei van het bedrijf, worden te vaak de kop ingedrukt.




2. Ga de discussie aan
Het beste wat u kunt doen is de discussie aangaan met het management. Vraag het antwoord op: Hebben wij een optimalisatiecultuur? Het gaat er vooral om dat u er met z'n allen achter komt waar het bedrijf op dit moment staat. Het is helemaal niet erg dat het antwoord op deze vraag 'nee' is. De vervolgvraag: Hoe gaan we daar naar toe werken? is nog belangrijker.

3. U kunt niet alles weten
Reacties als 'ik weet wat onze klanten willen', 'dat willen onze klanten niet hoor', zijn loze uitspraken. Er moet een flinke dosis nieuwsgierigheid aanwezig zijn in het bedrijf. Elke dag wilt u toch iets nieuws leren over uw klanten? Zo zou het moeten zijn. Op voorhand weet u nooit hoe uw bezoekers op iets zullen reageren. ‘Dat weten we niet …’ is een prima antwoord op iets wat u gewoonweg niet weet, ‘ … maar dat gaan we testen en onderzoeken, ik kom erop terug.’ Zo zou het moeten zijn.

4. Ga de organisatie in
Ga met alle afdelingen om de tafel en vraag hoe u ze kunt helpen op het gebied van optimalisatie en testen. Educatie is de basis. Als ze niet snappen wat optimaliseren inhoudt en wat u aan het doen bent, komt het nooit van de grond en blijft het bedrijf stilstaan.

5. De verantwoordelijkheid van iedereen
Optimaliseren moet in het DNA van de organisatie zitten. Optimaliseren kan daarom ook niet de taak van één persoon zijn. Een absurde gedachte eigenlijk. Iedereen moet de mogelijkheid krijgen en pakken om zijn taken/afdeling/aanpak te gaan optimaliseren zodat het gehele bedrijf hiervan kan profiteren.

_____________________

Webanalisten.nl
Dit artikel is geschreven door Amanda van der Linden, freelance conversieoptimalisatie specialist bij onder andere Reggefiber en Online Dialogue, en community manager van Webanalisten.
_____________________

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 1-2016.