Twinkle | Digital Commerce

De toekomst is mixed reality

2017-05-26
180101
  • 1:54

Hoe zou e-commerce eruit zien over tien jaar? Als ik in gedachten naar 2025 reis, zie ik vooral een gemengde werkelijkheid voor me. Ook wel mixed reality genoemd. Dit is een wereld waarbij we de virtuele werkelijkheid en de werkelijke wereld als één geheel ervaren.

Door Durk Jan de Bruin

In een mixed reality kunnen we naar een concert van Queen en zien we Freddy Mercury zingen alsof hij nog leeft. Een voorbeeld hiervan staat op YouTube, waar een hologram van Michael Jackson vijf jaar na zijn dood de show steelt bij de Billboard Music Awards. De mensen in de zaal zien haarscherp een persoon dansen en zingen, wat dus eigenlijk een hologram is.

Stel je voor dat je een hologram van jezelf zou maken. Dan kun je jezelf van een afstand bekijken en kun je makkelijk allemaal kledingstukken passen en proberen. Lijkt me ideaal.

In 2025 kun je deze hologrammen waarschijnlijk zien via speciale contactlenzen. Zo lang hoef je gelukkig niet te wachten. Volgend jaar komt Microsoft al met een hologrambril op de markt; de Hololens. De eerste versie kost nog wel 3.000 dollar en is met name bedoeld voor ontwikkelaars. Maar de weg is ingeslagen en de eerste reacties zijn vol lof. Dit is echt spectaculair. Je merkt na een tijdje niet eens meer dat jouw werkelijkheid digitaal is gemanipuleerd.

Zo’n hologrambril zal een enorme boost geven aan de game-industrie. Kinderen kunnen straks zelfs gamend buitenspelen, bijvoorbeeld door (met de bril op) samen te vechten tegen draken. Ook op eroticagebied zijn er volop mogelijkheden.

Hoe zou e-commerce eruit kunnen zien door zo’n hologrambril? Je ziet je nieuwe schoenen al aan je voeten voor je ze besteld hebt. Je ziet het nieuwe horloge al om je pols. En de nieuwe meubels staan al in je huis. Een complete andere ervaring dan het statische scherm waarop we nu productinformatie bekijken.

Ik verwacht dat het presenteren van producten via hologrammen in de toekomst een enorme vlucht zal nemen. Met name bij de grotere webwinkels die de mogelijkheid hebben om hierin flink te investeren. Ik kan in elk geval niet wachten.

Durk Jan de Bruin is serial internetondernemer en oprichter van onder andere Startpagina.nl.

Deze bijdrage verscheen eerder als gastcolumn in het jubileumnummer van Twinkle (november 2015).