De Vlaamse overheid en ondernemersorganisatie Unizo zijn een campagne gestart om Vlaamse bedrijven de online verkoopmarkt op te krijgen. ‘Het internet, ook uw zaak’ moet ondernemers overtuigen dat e-commerce ook voor hen weggelegd is.
Op Hetinternetookuwzaak.be staat een zelftest waar managers aan de hand van vijftig vragen advies krijgen over de integratie van online verkoop in hun bedrijf. Ook lezen zij hier tips, de wettelijke regels rond e-commerce en getuigenissen van partijen die al met webverkoop gestart zijn. Daarnaast biedt de organisatie opleidingen aan ondernemers en organiseert het evenementen met e-commerce als centraal thema.
E-commerce verbieden
‘Mij is ooit gevraagd of ik ervoor kan zorgen dat de e-commerce verboden wordt’, zei Philip Muyers, minister Werk, Economie en Innovatie, bij de start van de campagne volgens De Standaard. ‘Dat is de verkeerde houding. E-commerce is er en we moeten ons afvragen hoe we dit nu zelf moeten gaan doen. We verliezen terrein als we daar niet op ingaan.’
Fiscaal voordeel
Belgische ondernemingen (zowel in Vlaanderen als Wallonië) in e-commerce krijgen vanaf volgend jaar een fiscaal voordeel. Zij mogen eenmalig 13,5 procent van een investering in online verkoop aftrekken van de belastbare winst. Bedrijven moeten zo meer omzet uit e-commerce halen dan zij nu doen; met 2,4 procent van de totaalopbrengst scoren Belgische ondernemingen onder het Europees gemiddelde van 6 procent.
De Belgische E-commerce markt hinkt nu inderdaad achter op die van Nederland. Toch zie ik de laatste tijd een flinke beweging. Als Nederbelg met klanten in zowel NL als BE (weliswaar meer in NL) zie ik de markt goed evolueren. Die achterstand is trouwens best in te halen, als de Belg zijn zinnen erop zet gaat men er vol voor. De reden van die achterstand zit hem overigens vooral in het fijnmazige fysieke retailnetwerk in Belgie. Elk dorp in Belgie heeft een zelfvoorzienend en gevarieerd aanbod in winkels en diensten. In NL zijn de meeste winkelvoorzieningen al jaren geconcentreed in de dure en lastig bereikbare binnensteden waardoor men eerder geneigd is om snel en makkelijk online te kopen.