Twinkle | Digital Commerce

Slechts 1 op de 6 webwinkels verwacht omzetgroei in 2016

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 1:40

Verkopers op afstand zijn lang niet zo positief over het komende jaar als andere Nederlandse retailers. Meer dan de helft van alle detailhandelaren rekent op omzetgroei in 2016, nog niet één op de zes webwinkeliers doet dat.


Dat blijkt uit cijfers die het Centraal Bureau voor de Statistiek heeft gepubliceerd. Slechts 15,8 procent van de 'detailhandelaren zonder winkel of markt' (SBI-code 479) verwacht komend jaar meer omzet te boeken dan dit jaar. Bijna net zo veel verkopers op afstand (15,5 procent) gaan uit van omzetverlies. De overgrote meerderheid, van 68,7 procent, denkt dat de omzet gelijk zal blijven.

Andere retailers positiever
Als wordt gekeken naar alle detailhandelaren, dan blijkt dat meer dan de helft (52,5 procent) meer omzet verwacht volgend jaar. Supermarkten, warenhuizen en winkels in overige huishoudwaren spannen de kroon. Al met al zijn detailhandelaren mét winkels een stuk positiever gestemd dan collega's zonder winkels. Ook markthandelaren zien 2016 rooskleuriger tegemoet:

Saldo
Behalve over de detailhandel brengt het CBS vanochtend ook bericht uit over de verwachtingen van andere ‘consumentgerichte ondernemers’ voor 2016. Het wordt uitgedrukt in saldo’s; het percentage dat een omzettoename verwacht, minus het percentage dat een afname verwacht. ‘Het saldo geeft in één oogopslag weer of er meer ondernemers met positieve verwachtingen of meer ondernemers met negatieve verwachtingen zijn’, verduidelijkt het bureau.

Detailhandel bijzonder positief
Het verwachte omzetsaldo is in alle onderzochte bedrijfstakken positief. De detailhandel springt er echter uit:

Aantal werknemers neemt eerder af dan toe
In zijn conjunctuurenquête vroeg het CBS ondernemers ook naar de verwachte ontwikkeling van hun personeelsbestand. Uit de respons blijkt dat veruit de meeste verkopers op afstand (77,9 procent) verwachten dat de personeelssterkte gelijk zal blijven, 5,3 procent rekent op groei, 16,5 procent op een afname. Het saldo is op dit punt dus negatief (11,5 procent), terwijl dat voor de hele detailhandel positief is (2,6 procent).
 
Lees ook: Offline spelers groeien bijna twee keer zo hard online (12 november 2015)