Nederlandse consumenten verwachten dat ze over vijf jaar 38 procent van hun uitgaven online zullen doen. Dat aandeel is ongeveer twee keer zo groot als nu, maar kleiner dan consumenten eerder voorzagen voor 2020.
‘Consumenten verwachten een verdubbeling van hun online bestedingen in 2020’, is de kop boven een bericht van Shopping Tomorrow. Het platform heeft de kerncijfers van GfK (n = 5.134) helder gevisualiseerd:
Enorme groei in food
Te zien is dat 11 procent van de producten en 30 procent van de diensten online zal worden afgenomen anno 2020, althans naar de verwachting van consumenten. De ontwikkeling van het webaandeel zal volgens hun nergens zo sterk zijn als in food: van 2 procent nu, naar 16 procent van het budget in 2016:
Online verwachting getemperd
Shopping Tomorrow, toen nog Shopping 2020, voerde twee jaar geleden een soortgelijk onderzoek uit. Gevraagd naar hun koopgedrag in 2020, spraken Nederlandse consumenten toen de verwachting uit dat ruim de helft (52 procent) van hun bestedingen online zouden worden gedaan.
Meeste online groei voor fysieke winkeliers
Uit cijfers van het Centraal Bureau voor Statistiek bleek deze week dat fysieke winkeliers met een webwinkel (de zogenoemde ‘multi-channelers’) veel meer online omzetgroei boeken dan webwinkeliers. Pas sinds dit jaar zet het CBS de groei van deze twee groepen online verkopers tegen elkaar af.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
‘Nederlander besteedt 38 procent online in 2020’
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.