Lego is relatief duur speelgoed en zodra kinderen er een aantal keer mee gespeeld hebben zijn ze er vaak op uitgekeken. Buildm denkt dit probleem op te lossen door Lego uit te lenen. Zo kunnen kinderen altijd met een set naar keuze spelen en zodra ze er genoeg van hebben, ruil je hem in voor een andere.
Tekst: Danielle Scheffer
Koen van der Donk en Stijn Bransen, beiden bijna Master in Business Information Management, ontwikkelden samen Buildm.nl. Ze zijn gedreven door de mogelijkheden die internet biedt om efficiënter met spullen om te gaan, door het succes van een vergelijkbaar concept in de Verenigde Staten en ze hebben plezier in het ondernemen.
Innovatief
Wat is innovatief aan uw website? ‘We brengen het abonnementsmodel naar de speelgoedmarkt. Wij denken dat speelgoed uitermate geschikt is om in deze vorm te vermarkten, omdat kinderen steeds iets nieuws willen en met Buildm kun je ze dat geven. En we starten met Lego, omdat Lego relatief duur is en daarnaast gemakkelijk te verzenden.’
Reinigen van speelgoed
‘We doen bij Buildm de verzending en distributie nog in eigen beheer. Alle speelgoed wordt overigens na terugkomst volgens strenge standaarden gereinigd, zodat klanten het schoon ontvangen.’
Opereren vanuit studentenkamer
De oprichters studeren allebei nog en hebben hun site – live sinds april 2015 - opgezet met beperkt startkapitaal. ‘Voor wat betreft marketing hebben we een focus op seo, we bloggen, we versturen persberichten naar verschillende typen media, en we proberen een klantengroep te bereiken via social media. De grootste uitdaging is dan ook om zonder een aanzienlijk budget voldoende klanten te trekken. Daarnaast moeten potentiële klanten wennen aan het abonnementsmodel. Dus we moeten ervoor zorgen dat zij zich voldoende vertrouwd voelen met Buildm.’
Doen, doen, doen
Een tip voor andere (startende) webwinkeliers? ‘Denk goed na over je concept en of je met je idee op kunt boksen tegen de grote spelers. Staat je plan? Dan is het vooral doen, doen en nog eens doen. Ervaring is zo belangrijk, dat je maar beter zo snel mogelijk kunt beginnen.’
Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 8-2015.
Ook shark tank gekeken:) Daar mislukte het overigens door onduidelijke reden.. Zeker goed idee dit. Maar moet wel wat proffesioneler opgezet worden denk ik..