Twinkle | Digital Commerce

'Driekwart Nederlanders kocht na reclamemail'

2017-10-03
1000562
  • 1:05

Driekwart van de Nederlandse consumenten kocht weleens iets naar aanleiding van een reclamemail. Dat stelt Spotler in het Nationaal E-mail Onderzoek, waarvan de resultaten vandaag gepubliceerd werden.

Voor het rapport interviewden en ondervroegen de onderzoekers 2.029 consumenten. 'In het Nationaal E-mail Onderzoek van 2016 deden wij twee voorspellingen: e-mail wordt steeds belangrijker voor e-commerce en e-mail ‘verzakelijkt’ steeds meer. Met de uitkomsten van dit jaar kunnen we concluderen dat deze voorspellingen kloppen', aldus Spotler.

Nieuwsbrieven populair

De helft van de Nederlanders doet maandelijks een online aankoop; dat gebeurt vaak direct via de webshop, meldt het onderzoek. In totaal zou 93 procent van alle Nederlanders één of meerdere nieuwsbrieven via de e-mail ontvangen. Daar zit echter aardig verloop in: 85 procent van de consumenten schreef zich dit jaar in voor een nieuwsbrief, maar 78 procent trok in diezelfde periode een inschrijving terug.

'Meeste online aankopen'

Het Nationaal E-mail Onderzoek komt vandaag voor het vijfde jaar op rij uit. Uit eerdere edities bleek al dat e-mails van alle online klantcontactkanalen met afstand de meeste online aankopen genereerden. Net als in vorige uitgaves blijkt ook nu weer de smartphone het populairste apparaat om ze mee te openen.