Twinkle | Digital Commerce

Mondiale e-commerce groei remt af

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 1:09

De mondiale online consumentenbestedingen kwamen afgelopen jaar uit op 1.943 miljard dollar, 24 procent meer dan in 2014. Dit jaar zal de groei de helft lager uitkomen, verwachten experts.


Dat staat in het Global B2C E-commerce Report 2015 (light-versie), opgesteld door de Ecommerce Foundation in samenwerking met Ecommerce Europe en GfK. Het rapport is mede mogelijk gemaakt door GlobalCollect | Ingenico.

Significante afname
De online bestedingsgroei in het afgelopen jaar lag in lijn met die in de voorafgaande jaren. ‘Voor 2015 verwachten experts dat deze groei significant gaat afnemen’, schrijven de opstellers vandaag, ‘aangezien de markt steeds volwassener wordt. Toch wordt er nog een groei van ongeveer 16 procent voorspeld, wat zou resulteren in een omzet van 2.251 miljard dollar in 2015.'

Groei per regio
De bestedingen namen in 2014 het hardst toe in de regio Azië/Stille Oceaan. Ook nominaal werd daar het meest besteed (40 procent de mondiale uitgaven). In het Midden-Oosten en Noord-Afrika (MENA) groeiden de online bestedingen relatief goed:

Groeipotentie
Door achterblijvende internetpenetratie in de genoemde gebieden is de groeipotentie voor e-commerce er nog groot. In Europa (14 procent) en de VS (12) is de markt zo langzamerhand volwassen geworden. Meer onderzoeksresultaten, waaronder een top 10 van e-commerce landen naar bestedingen, is gebundeld in een infographic.


Size: 571.6K bytes Modified: 2 June 2016, 17:39