‘Nederlandse webwinkels hebben verschillende mogelijkheden om te kunnen concurreren met grote marktplaatsen als Amazon en Alibaba. De markt is nog niet verdeeld.’ Dat zegt hoogleraar Kitty Koelemeijer in aanloop naar haar presentatie tijdens het Cross Border E-commerce Event op 9 september.
Volgens Koelemeijer is de online markt nog niet volwassen genoeg om de ‘winnaars’ van de toekomstige Europese e-commerce branche te kunnen voorspellen. ‘De mogelijkheden van online zijn nog niet allemaal benut’, zegt zij. ‘Grote spelers als Alibaba en Amazon lijken nu alle kleinere partijen weg te vagen, maar de markt is nog helemaal niet verdeeld.’
Niet concurreren op plaats
Als kleinere webwinkel kun je echter niet met grote marktplaatsen concurreren op prijs, aldus Koelemeijer. ‘Zij hebben schaalvoordeel, dus als kleinere partij win je die strijd niet. Je kunt beter een nichemarkt opzoeken en daarin internationaal uitblinken. Zorg dat je op een bepaalde categorie spannend bent. En blijf vooral innoveren, want dat vergeten webwinkels vaak.’
Koelemeijer, als hoogleraar Marketing & Retailing verbonden aan Nyenrode Business Universiteit, presenteert tijdens het Cross Border E-commerce Event op 9 september in Bunnik de resultaten van het onderzoek ‘The Rise of the Global Marketplaces: How to survive & prosper in a Amazon & Alibaba world’. Ze vertelt onder andere hoe webwinkels inspelen op de komst van deze grote marktplaatsen in Europa.
Het evenement, waarvan Ronnie Overgoor de dagvoorzitter is, is de jaarlijkse update over online verkopen over de grens. Op het podium staan deze editie - naast Kitty Koelemeijer- sprekers van HotelBooker, Fonq, Made.com, Flinders, Leapp en MS Mode. Bekijk het volledige programma.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Koelemeijer: ‘Marktwinnaars nog lang niet bekend’
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.