Twinkle | Digital Commerce

De kracht van uw formulier zit in de validatie

2017-05-27
180101
  • 2:13

Vaak optimaliseren we de plekken waar veel verkeer komt. Logisch, verkeer is een belangrijk onderdeel van optimalisatie. Het is de benzine waar uw optimalisatiemotor op loopt.


Op die plekken met veel verkeer hebt u eerder resultaat dan wanneer u een plek optimaliseert waar veel minder verkeer komt. U komt benzine tekort.
 
Tekst: Reinout Wolfert

 
Toen ik bij SNS werkte, had ik een collega die mij het belang van het invoeren van data leerde. Hij vond (en vindt nog steeds, denk ik) dat gebruikers op alle (voor hen) mogelijke manieren data moeten kunnen invoeren en dat de techniek hen daarbij niet moet afstraffen, maar juist moet helpen, intelligent moet zijn, moet begrijpen wat iemand bedoelt, ook al hanteert hij/zij een andere schrijfwijze dan vanuit de backend-systemen van de bank ‘gewenst’ is.

Irritatie
Laat ik duidelijk maken wat ik bedoel. Open eens een formulier van uzelf en vul uw telefoonnummer in. Gebruik de volgende schrijfwijzen en kijk of uw formulier het accepteert:

06-12345678
0612345678
0031612345678
+316 12345678
06 12345678
(06) 12345678
06 123 456 78

Lukt het u om bovenstaande nummers te bellen? Accepteert uw formulier alle bovenstaande nummers? Als op beide vragen het antwoord ‘Ja’ is: super! (en ga door naar het Postcode-veld :)). Maar ik verwacht dat in veel gevallen het antwoord ‘Nee’ is.

Het is vreemd dat ‘data’ die u zelf wel begrijpt, niet geaccepteerd wordt door de formulieren waar uw klanten/gebruikers mee moeten werken. U kunt deze tip wegwuiven onder het mom van ‘mijn klant is slim genoeg’ of ‘ach, dan passen ze toch even hun nummer aan, zo lastig is het toch niet?’, maar bedenk dan wel hoe uw klant zal reageren: geïrriteerd.

Inline validatie
Steeds vaker wordt inline validatie gebruikt binnen formulieren. Inline validatie wil zeggen: ik vertel je direct of ik je invoer accepteer. Het voordeel van inline validatie is dat gebruikers direct hun invoer kunnen aanpassen als dat nodig is. Het punt is hier alleen dat inline validatie op slechte validatieregels heel slechte inline validatie is. Het doet denken aan Little Britain’s: ‘Computer says nooo.’ U voert uw telefoonnummer in en krijgt meteen te horen ‘Computer says noohoo’, u past uw telefoonnummer aan en hoort direct weer ‘Computer says noohoo’. Het formulier (het bedrijf) doet nul komma nul moeite om u te helpen. Wilt u hier klant zijn? En weg bent u.

De tip is: bedenk voor elk veld in uw formulier verschillende mogelijke manieren van invoer en kijk of u door de validatie komt. Komt u er niet doorheen? Pas dan uw validatieregel aan. Want wilt u geïrriteerde klanten? Nee toch?!

____________________
Webanalisten.nl

Dit artikel is geschreven door Reinout Wolfert (freelance conversiespecialist) voor het online analyse en optimalisatie platform Webanalisten.nl.
____________________

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 7-2015.