Twinkle | Digital Commerce

Winst Yoox Group minimaal in voorbereiding op fusie

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 1:15

De Yoox Group bereidde zich het afgelopen halfjaar voor op de fusie met Net-a-porter, die in oktober plaatsvindt. Het boekte daardoor in die periode slechts 100 duizend euro winst. De omzet steeg met 19,6 procent tot 284,6 miljoen euro.

Yoox trof in de eerste zes maanden van dit jaar (tot 30 juni) wat voorbereidingen om de ontwikkeling van de nieuwe Yoox Net-a-Porter Group goed te laten verlopen. Daartoe maakte het 5,2 miljoen euro aan ‘eenmalige kosten’ en kwam de winst uit op slechts 100 duizend euro.

Multibrand en monobrand
Yoox haalt zijn inkomsten uit multibrandsites (Yoox.com, Thecorner.com en Shoescribe.com) en monobrandsites, die het bouwt en onderhoudt voor 38 luxemerken. De multibrandsites, goed voor 73 procent van de omzet, groeiden het afgelopen halfjaar met 18,9 procent tot 206,8 miljoen euro. De monobrandsites, die 27 procent van de omzet representeren, maakten een groei door van 21,3 procent tot 77,8 miljoen euro.

Omzetdoel
De Yoox Group gaf begin dit jaar aan zijn jaaromzet uit 2014 (524 miljoen euro) in het lopende boekjaar met 100 miljoen euro te willen verhogen. Volgens ceo Federico Marchetti loopt het bedrijf hiervoor op schema, schrijft de Fashion Times.

Fusieopbrengst
De fusie met Net-a-porter moet 317 miljoen euro extra in het laatje brengen, aldus Richemont, dat 50 procent van de aandelen van Yoox Net-a-Porter Group in handen krijgt. Overnameprooi Net-a-porter boekte onlangs voor het eerst winst.